Herba yang penting untuk masak -memasak.

Monday, March 05, 2007

Ini ada satu cerita aku nak kongsi dengan anda semua.

Intro: Cerita ni berlaku beberapa bulan sudah di sebuah hospital swasta , hampir kesemua urusan yang melibatkan hospital untuk keluarga aku , kami gunakan khidmat hospital swasta tersebut.Disebabkan isteri dan anak-anak aku selalu sakit, selalulah aku berkunjung ke hospital tersebut. Kebanyakan staff di hospital tu kenal aku dan keluarga aku, penyumbang kepada pertumbuhan ekonomi hospital mereka.

Body: Seorang wanita agen insuran telah berjaya mendekati aku semasa aku sedang bersendirian di ruang lobby hospital dan memulakan serangan, ada banyak syarikat insuran yang beroperasi di hospital tersebut. Aku dah kenal hampir kesemua ejen – ejen insuran yang berpengkalan di situ.Tapi aku tak pernah bersua dengan wanita ini. Aku pernah bermalam lebih dari sebulan di hospital tersebut, menjadi perkara biasa untuk bertandang dan bersembang dengan ejen-ejen yang dah bosan memujuk aku tu.. Selepas sesi berkenalan ejen tersebut pun mula membuka langkah kedua dan seterusnya hingga entah langkah ke berapa entah dalam usahanya untuk memujuk aku membeli insuran perubatan dan insuran nyawa dari kumpulan mereka. Secara terus terang aku beritahu dia dah jejak ke berapa ratus ribu belanja perubatan kami sekeluarga dan aku bertanya kepada dia ‘bolehkah syarikat insuran yang awak wakili memberikan saya coverage seperti ini? atau lebih bagus dari apa yang saya ada sekarang?’. Kesian dia..termangu-mangu juga nak menjawap. Aku bukan menguji kepandaian ejen atau sengaja cuba mencari kelemahan sesuatu organisasi, aku cuma nak pastikan premium yang aku akan beli nanti akan memberikan coverage yang sebenar seperti di war-warkan bukan nya berdolak dalik ketika aku sangat memerlukan coverage tersebut. Aku beritahu juga coverage yang bagai mana yang aku dan keluarga aku perlukan dimasa hadapan.Malang nya syarikat mereka juga tidak punya coverage sedemikian. O.K .

Disebabkan masa aku masih panjang , dan dia telah menyentuh satu isu yang aku sangat suka, aku pun sambung lagi bersembang dengan nya. Dia tanya “You tak teringin ker nak punya Merc atau BM ?” Aku jawap teringin jugak.. ”sebab tu la I kata kalau you buat macam ni..you punya peluang untuk menang cabutan bertuah tu..!” “ berapa persen peluang untuk I menang ?” “ Itu nasib you lah..” Aku beritahu dia aku tak suka BM tetapi aku suka Merc. Mdm aku suka BM dan aku memang punya Merc yang bagus..S class lagi. Dia agak surprise dan berkata “you doesn’t looks like you own one” “ Mercedes owner doesn’t need to wear neck tie or expensive clothing or even long sleeve. Typically we wear what ever we like and couldn’t be bothered much with what the others think about us “. Dia bertanya lagi “are you a millionaire?” “ Yes I’am”, “ no I don’t believe you “ “ it is O.K but just to proove it to you, first we have to be clear about the definition of a milionaire. To me it mean somebody who had acquired at least one million ringgit, whether all the money is still with him or he had spend the whole million that’s is in material. Can we agree to that? O.K then. If a worker had been working with a minimum income of RM50k per annum and had been at it for the last 20 years, for sure he had earned 1 million Ringgit right. So he is a millionaire. “Whether he is a millionaire that had spend his million is in material to me” “ so when do you make your million?”
“ Before my 40th birthday” “ had you make your million madam?” “No. I’m still trying real hard to make it”. Later on she had asked for advice on HOW TO MAKE HER MILLION. No problemo.

It is so happen at that time the only idea that came rushing through my brain is about environmentry conservation and recycle, so I had put forth the idea to her, after I’m finished, she look aghast and try real hard just to be polite. Told her don’t worry maybe that idea is not for you but just think about it, maybe it is applicable to your non muslim friends. “You can tell them and asked them to make it workable and they will be on their way to make their million!“ Even though I have her number, I had never call. Is there any of you that harbors the yen to be a millionaire? I might be able to assist you. Bear this in mind, it is a long and tough journey, there is no such thing as short cut. Ideas from me is free of charge, but those involving paper works and consultancy on how to make it workable, you have to bear the cost. Are you ready?

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!