Bunga Lawang

Herba yang penting untuk masak -memasak.

Tuesday, October 28, 2008

Budaya kita - Melayu Islam.

27-10-2008
Kakak mengajak aku untuk membantu menjayakan 'catering' kenduri satu majlis penikahan di Seremban. Aku O.K jer, kat rumah pun biasanya aku cuma lepak dan tidur saja bila off day begini. Disebabkan tuan rumah telah sediakan kumpulan pekerja nya sendiri, tugas kami adalah sekadar sediakan makanan dan 'top up' dulang buffet apabila dah susut paras makanan dalam dulang tersebut. Jumlah pengunjung yang di jemput dianggarkan 1000 orang tetapi kami dah sediakan makanan untuk 1200, tuan rumah cuma membayar untuk 1000 orang, 200 tu kakak aku kira sebagai diskaun kat dia, tuan rumah sendiri akan sediakan nasi tambahan dan dua jenis lauk tambahan. Kakak aku memberikan package yang sangat murah, RM8.00 untuk seorang, sedangkan di Seremban package termurah yang kami tahu adalah RM12.00 seorang. Majlis berjalan lancar, semasa jam 10 pagi kumpulan marhaban memperdenganrkan suara serak serak pecah berterabur mereka ketika aku sampai di lokasi sehingga jam 11 pagi. Selepas tu ada nasyid pulak..aku dan yang lain lain sedang sibuk membuat persiapan. Jam 11.30 pagi tetamu sudah mula tiba, tuan rumah bertanya 'caterer' macam mana ni jemputan saya bermula jam 12.00 tengahari, aku jawab 'kami dah sedia, kita buka jer lah buffet tu awal sikit..' Tetamu semakin ramai dan memuncak pada sekitar jam 1.30 petang. Sibuk juga lah nak 'top up' ! Kumpulan cak lempong dan kompang sileh berganti membuat pertunjukan diikuti oleh kumpulan panca ragam yang pakai 'uniform' berwarna merah macam warna Maxis!
Kami tutup counter' pada jam 4 petang. Makanan masih berbaki untuk 50 orang makan. Semasa sedang sibuk mengemas dan mencuci peralatan, kami dihiburkan dengan suara suara mereka yang telah dengan suka rela dan suka se suka suka nya mensumbangkan lagu - berkaraoke lah tu..meriah sungguh..4.30 petang kami pun bergerak pulang ke PD.Sepanjang perjalanan pulang sejauh 45 km itu aku berfikir tentang majlis kenduri yang baru selesai tadi.Dan aku dapati Hasilnya:
1. RM8000 belanja makanan
2.RM 1000 makanan tambahan dan minuman.
3. RM4000 untuk marhaban, nasyid, kompang, cak lempong, pancaragam dan karaoke.
5. RM3000 perbelanjaan pakaian 'uniform' dengan tema warna unggu.
6.RM1000 sewa kenopi dan peralatan
7. 20% back up -standby fund= RM3200.

Tinggi juga kos buat kenduri menikah anak ni ropa ropa nya. Soalan yang bermain di fikiran aku, siapa yang tanggung perbelanjaan yang agak besar dan dibayar tunai itu? Kiraan akaun:
1. Pengantin lelaki RM8000.
2. Jiran sekeliling, saudara mara RM4000.(akan dipulangkan semula atas permintaan)
3. Tetamu undangan RM10000.
Kiraan final hanya pengantin lelaki, saudara mara terdekat dan tetamu yang mengeluarkan belanja yang menyara perbelanjaan kenduri. Kemungkinan besar tuan empunya majlis tidak perlu mengeluarkan satu sen pun!

Mengapa kita perlu berbelanja sedemikian banyak untuk memulakan suatu hidup berkeluarga? Mengapa dibebankan bakal menantu dengan masalah keewangan sebelum dia dan anak kita memulakan hidup berkeluarga mereka ? Mengapa bakal isteri sanggup menyusahkan bakal suami hanya kerana nak bermegah dan 'duduk sama rendah, berdiri sama tinggi ' dengan orang lain? Mengapa bakal suami sanggup bersusah payah hingga ke peringkat mengambil pinjaman bank atau koperasi untuk menikah ? Aku tidak punya jawapan untuk semua ini.Susah nya menjadi orang melayu islam ni ropa ropa nya..

Monday, October 20, 2008

Duit duit..leteran..

'Hati yang tamak..bangkit lah..!!
Hati yang tamak..membengkak lah..!!'
Seruan ini telah di buat oleh salah seorang pencabar 'Goku san' semasa dia sedang di uji ditempat nenek tilik..ianya adalah suatu seruan yang sangat kejam..dimana hati orang yang diseru akan menjadi kembang membesar dan akhir nya meletup..berakhirlah riwayat orang yang diseru itu..Son Goku @ Goku san @ kakaroct telah berjaya melalui ujian tersebut, ini adalah disebabkan oleh hati nya yang tidak tamak.. masa diseru tu di panggil hati yang tamak..
Untuk anda yang tidak mengikuti siri Dragon Ball, maaf lah ya, itu komik kegemaran saya!

Selepas beberapa minggu melayan kerenah dan helah seorang 'denak' (burung pemikat) yang merasakan dia telah menjumpai seorang 'perfect victim', saya pun berehat sebentar dan memberitahu 'perfect victim' kalau ada lagi mat ketul arang yang cuba nak pikat dia..layan jer dulu..kita tengok mana dia nak pergi..mana lah tahu kalau kalau boleh kita cekup denak tu..mungkin boleh digunakan untuk cekup denak yang lain..Nampak nya denak tu dah lari..cari mangsa yang lain lah tu..
Pagi tadi saya dapat tahu yang ada 'denak ketul arang' yang menghubungi kenalan saya ..tok imam yang kat bawah bayu tu.. suka saya peringatkan kat anda semua..jika dihubungi untuk melakukan suatu transaksi wang yang besar dengan upah yang lumayan, ingat lah apa yang telah di lalui oleh Goku san..jika diseru dan hati yang tamak itu pun bangkit..anda bakal nak kena jebak..macam burung merbuk..yang masuk ke jebak atau ayam hutan yang kena racik..Kalau anda nak mudah, delete jer..tapi kalau nak main main..layan jer lah..tunggu.. akan sampai masa dimana dia akan meminta anda 'menolongnya' dengan nilai beberapa ribu USD, anda akan dijanjikan beberapa juta RM..'HAI HATI YANG TAMAK ..BANGKIT LAH..!!' tunggu apa lagi..cabut la..
Ubi lambat cabut jadi kayu
Pencuri lambat cabut, kena tangkap
Anda lambat cabut, kena perangkap!!

Ingat tu..

Monday, October 13, 2008

Yang remeh dan yang temeh

Familiy day kat Guoman telah berjaya diselenggarakan dengan bagus oleh team kami berserta team Guoman. Memang ada sedikit masalah disana sini, tetapi ianya telah berjaya diatasi dengan cemerlang.Aku ditugaskan untuk menguruskan satu game yang di panggil explore race, tugas aku cuma bahagian penyampaian hadiah untuk para pemenang tetapi 'emergence job' yang terhasil dari rasa tidak puas hati dan tidak sabar para pekerja dan keluarga mereka semasa di meja pendaftaran menyebabakn aku telah secara sukarela mengambil tugas baru, macam PRo.. lain sikit jer dari GRO.GRO kena meneman tetamu minum dan bersukaria, aku kena menenangkan para tetamu.. Aku cuma nak ceritakan pengalaman aku dengan seorang tetamu kami yang sangat kurang ajar, yang lain tu tak perlu aku ceritakan kerana ianya adalah lumrah kehidupan.

Aku terpanggil ke meja pendaftaran apabila terdengar suara seorang lelaki menengking dengan agak keras, selepas diselidik, didapati lelaki yang tidak aku kenali tu sedang memarahi seorang pekerja hotel, lalu aku bertanya apa kah masalah nya? Dia telah menjeritkan namanya dengan cukup lantang kepada aku, aku pun bertanya lagi 'awak ni siapa? Dia menjeritkan lagi namanya, pekerja pendaftaran telah berjaya mencari nama yang dijeritkan itu lalu memberitahu dia yang dia perlu berkongsi bilik dengan seorang pekerja lain..Apalagi dia pun melenting dan mula menjerit jerit dan menggunakan bahasa yang agak kesat terhadap pekerja tersebut. Aku bertanya sekali lagi kepada dia, awak ni siapa sebenarnya? Dia menjadi sangat marah lalu menjeritkan lagi nama nya, aku merasa cukup gembira!! Memang dah lama sangat aku tak 'belasah' orang..!! Dia tidak sedar yang dia telah memberikan aku alasan untuk menghentam dia..! Tetapi sebelum membuat sesuatu, aku buat assessment dahulu, mana lah tahu jika keadaan menjadi bertambah buruk, secara fizikalnya jika dia menyerang, boleh kah aku mempertahan kan diri? Lalu aku pun membuat kiraan, boleh kah aku mematahkan tengkok nya dengan sekali pulas? Heh..heh..heh..berdasarkan pengalaman aku pulas dan patahkan tengkok lembu jantan yang mengamuk, dengan saiz leher 36 inci..jantan yang sedang marah ini dengan leher bersaiz 13 inci..kacang jer ler..!! Tapi biarlah dia rasa dulu 'kilasan dan serangan verbal' aku! Aku pun bertanya lagi..awak ni sebenarnya anak siapa? Pekerja syarikat Shell ker ? Berasal dari syarikat mana ? Dah lama ker berkerja dengan Shell? Dia tidak larat nak menjerit lagi agak nya, aku kenal rupa dia tetapi tak tahu nama nya, dia baru berkerja dengan Shell selama dua tahun, tapi dia tak kenal aku, aku bertanya lagi 'mengapa awak marah marah ni?' Dia menjawap dengan lebih sopan ' saya dengan keluarga, mana boleh berkongsi bilik dengan orang bujang' aku bertanya lagi, 'siapa nama bapa awak, beritahu nama penuh awak, awak bukan nya managing direktor syarikat ini, semua orang kenal dia, tapi orang tak kenal awak..' Dia pun memberitahu nama penuhnya, aku tersenyum dan beritahu dia ' nama awak tu bukan kepunyaan awak seorang, ada seorang lagi dengan nama yang sama tetapi berlainan nama bapa, sebab itu saya tanya dari tadi, siapa awak sebenarnya' Insiden yang di perhatikan oleh hampir seratus pekerja itu mendapat perhatian Coporate affairs manager dan juga MD syarikat.Mereka bertanya kepada aku 'apa hal?' Aku berikan jawapan standard aku ' tak der aper..dah settle dah..' nampak nya mereka berpuas hati, itu dah cukup untuk aku.
Beberapa orang pekerja senior telah bertanya kepada aku' budak baru ke tu?' ' uh uh" ' asal dari mana tu ? dia pekak ker? Budak control room ker ?' ' uh uh.." Buat malu nama Shell jer, dia asal dari Petronas ker..? sombong nyer!'

Apa yang aku nak ceritakan disini adalah tentang pemberian maklumat, bila di tanya nama nya untuk tujuan pendaftaran , dia berikan nama nya tanpa nama bapa, ini menyebabkan berlakunya kekeliruan sebab ada seorang lagi dengan nama yang sama tetapi lain nama bapanya.Dia merasakan yang orang lain tahu dan kenal akan dia..aku katakan kepadanya, walaupun aku dah berkerja dengan Shell selama 26 tahun dan mengenali hampir 90 peratus pekerja disitu, aku tetap masih tidak mengenali keluarga mereka ataupun nama penuh kesemua mereka dan pada hari itu dengan hampir satu ribu nama yang perlu diuruskan, adalah agak mustahil untuk menghafal kesemua nama nama tersebut.Tugas pekerja hotel Guoman tersebut adalah , "awak berikan nama penuh awak, dia akan carikan kunci bilik dan daftarkan nama awak,itu saja" Mengapa perlu disusahkan perkara yang mudah?

Sebenarnya aku juga mempunyai masalah yang sama seperti pekerja yang naik angin tu, cuma apabila aku yang kena berhadapan dengan amarah orang barulah aku faham perasaan orang yang sedang cuba membuat kerja dengan sebaik mungkin tetapi dia pula sedang di halang oleh orang lain yang sedang marah- marah. Aku tidak tahu apakah kesan insiden tersebut keatas orang lain tetapi kesan nya keatas aku adalah sangat besar, ianya menyebabkan aku sedar akan buruknya perangai aku yang suka memarahi orang lain terutamanya semasa di bahagian pendaftaran! Kini aku sangat menghargai mereka yang masih sanggup tersenyum ketika menerima serangan verbal dari aku.Mungkin juga insiden ini sengaja dijadikan Allah untuk mengajar aku.. Alhamdulillah aku berjaya 'remain cool' dan selesaikan masalah tersebut dan pada masa yang sama mengambil iktibar dari kejadian itu untuk aku membuat muhasabah diri.

Thursday, October 09, 2008

Cita cita aku semenjak kecil, belum tercapai.



Hasil pencarian aku kat internet, aku dapati udang galah adalah antara udang air tawar terbesar dalam dunia. Maron dari Australia memang lebih besar dan lebih berat dari udang galah. Semasa bercuti Raya di Kedah dulu, aku telah bertanya kepada adik ipar aku akan cara cara untuk membuat bubu udang galah.
Dia telah menerangkan kepada aku reka bentuk bubu yang diguna pakai di Sungai Kerian, Perak.Setakat ini aku cuma gunakan bubu untuk menangkap ikan ketutu yang aku ubah suai untuk udang galah. Aku telah mencuba bubu tersebut di sungai Muar pada 30 -09-2008 lepas.Adik ipar aku kata air sungai pada hari itu tidak cuckup sesuai untuk mencari udang galah.Hasil nya, bubu aku cuma berjaya menarik masuk beberapa ekor anak udang galah, tetapi kesemuanya belum cukup saiz lagi untuk dibawa pulang.
Aku akan membuat bubu baru hujung minggu ini, kalau sempat la..kalau tak sempat, aku cuma tebang buloh dan keringkan dulu.Cukuplah setakat sepuloh buah dulu, aku akan uji bubu tersebut di sungai Linggi yang memang agak berdekatan dengan rumah aku.Kalau berjaya, aku akan bawa bubu tersebut ke Muar dan uji disana pula.Aku bercadang nak membuat kerja sambilan dengan menjadi nelayan sungai.Dapat juga pendapatan sampingan buat tambah tambah.. mungkin juga boleh digunakan untuk menanggung perbelanjaan anak anak aku di universiti!Ada tak antara anda yang mempunyai pengalaman menangkap udang galah dengan bubu? Boleh kita berkongsi pengalaman.

Friday, September 26, 2008

SELAMAT HARI RAYA EIDUL FITRI

ﷲﺍﺔﻤﺤﺭﻮ ﻡﻜﻴﻠﻋ ﻢﻼﺴﻠﺍ

Kalau dilapek sebosar kuku, Kalau dibontang sebosar alam
Kok hilang dicaghi, kok hanyut dipinteh, kok tonggolam disolam,
Datang biarlah nampak muko, kok poie biarlah nampak belakang,
Jauh dihimbau, dokek digamit, seuntai salam, sojambak kato,
Dogup bicaro monghisik raso,
Maaf zahir batin den dan sekeluargo pinto
"BERHATI-HATI DI JALAN RAYA"
Salam Aidilfitri Daripada
ARI, SHIDA, INA & Keluarga,
Port Dickson,Nagori Sombilan.

Monday, September 15, 2008

Jualan murah hari Raya.

Sale, sale, jualan murah Hari Raya..!
Sabtu 13 September 2008, aku telah menerima kunjungan seorang tetamu dari Bandar Tun Razak, Pahang. Setelah berbincang dengan agak mendalam melalui telefon, aku telah bersetuju untuk menerima kunjungannya. Dia tiba bersama keluarganya beberapa jam sebelum waktu berbuka, Ina masak nasi ayam dan beberapa juadah lain.Terkesima juga aku semasa waktu berbuka itu, penuh meja.Selalu nya hanya aku, Ina dan Nazirah jer, tak lah penuh meja tu.

Perbincangan kami dimulakan selepas waktu berbuka, ianya berjalan lancar.Ada beberapa perkara yang aku perlu buat dan sediakan pada hari esok nya. Aku tak pedulikan budak-budak yang ramai yang asyik makan berulang ulang dan berlari kesana sini, aku sendiri cuma mampu minum air jer! Dalam riuh rendah suara anak-anak, perbincangan kami pun selesai.

Ina keluarkan peti peti batu permata untuk tatapan tetamu kami.Sungguh aku tidak sangka yang dia akan jatuh hati kepada beberapa butir berlian dan Peridot!Aku yang merasa agak bersalah telah mencuba beberapa kali untuk membuka 'jalan keluar' supaya tetamu kami tidak merasa tertekan, bukan tujuan aku untuk menjual walau sebutir pun batu permata tersebut kepadanya.Dia yang sangat teruja dengan kilauan berlian yang berwarna kuning, hijau, champange, nampak nya langsung tidak berminat dengan berlian jernih atau putih! Kami terus bersembang tentang batu batu permata tersebut, Delima dari Burma, Peridot dari Pakistan, Berlian dari Afrika, Sapphire atau Nilam dari Thailand, Baiduri dari Sri Lanka dan termasuk juga berlian buatan dari Amerika. Hampir jam sebelas malam, tetamu aku telah buat keputusan untuk membeli beberapa butir batu permata tersebut.Aku tanya dia, awak ni nak beli ker nak memborong nih..?Syukur alhamdulillah , sungguh aku tak menyangka akan ada 'sale' sebesar ini hanya dalam beberapa jam bercerita.Memang aku perjelaskan hingga nyata kepada dia akan perbezaan batu berlian tiruan dengan batu yang asli. Aku juga buktikan kepadanya yang aku dapat mengecam akan sebutir 'berlian' diikat dengan gaya 'Solitaire' dijarinya pada ketika itu adalah sebenarnya Cubic Zirkonia. Dia tidak terkejut pun, memang Cubic Zirkonia yang diikat dengan emas.Untuk itu dia telah memilih sebutir berlian warna hijau kelabu bersaiz satu carat sebagai pengganti 'solitaire' yang ada! Tetapi dia tidak berhenti disitu! Untuk loket, dia telah memilih berlian hijau dengan saiz 0.2 carat sebanyak empat butir dan berlian kuning dengan saiz yang sama sebanyak empat butir, diikuti dengan sebutir Peridot bersaiz hampir tiga carat sebagai batu induk loket. Aku merasa bersyukur dia telah membuat keputusan untuk membeli dari ku, dia boleh pergi ke toko-toko yang lebih besar dan berurusan dengan mereka, dia tidak perlukan aku. Walaupun begitu aku tetap menerangkan kepadanya akan jumlah 'saving' yang dia telah lakukan apabila dibandingkan harga yang aku tawarkan dengan apa yang ada di toko-toko besar dan ternama tersebut.Dengan jumlah berat berlian sebanyak 2.6 carat, dengan kualiti yang sama, berkemungkinan besar dia akan kena bayar sebanyak RM20K hingga ke RM30K mengikut kepada dimana tempat dia membelinya! Aku juga menawarkan 'easy payment' untuknya, dia sungguh terkejut apabila aku serahkan kesemua berlian tersebut walaupun dia belum melangsaikan kesemuanya harga batu permata yang di beli. Dia akan ke Kelantan minggu ini untuk menempah perhiasan diri yang baru! Aku merasa cukup gembira dan puas hati melihat seorang pelanggan yang gembira dan berpuas hati dengan belian nya. Ahh, ini yang paling aku tak jangka kan, semalam dia hantar SMS untuk menempah lagi 20 butir berlian bersaiz 0.2 carat berwarna hijau dan kuning untuk di buat rantai tangan!

Terima kasih Puan CEO Syarikat KK, KAMI SEKELUARGA AMAT MENGHARGAI SUMBANGAN PUAN.

Maafkan aku saudara dan saudari, tujuan aku menulis post ini adalah kerana aku ingin berkongsi kegembiaraan aku kerana berjaya membuat jualan terbesar yang pertama. Aku juga sebenarnya punya rasa rendah diri dalam membuat jualan, aku sentiasa merasakan permata yang ditoko toko besar itu lebih berkualiti dan glamour, yang akan mendorong pelanggan untuk berlanggan dengan mereka. Siapa lah aku jika dibandingkan dengan mereka, walaubagaimana pun, jualan besar besaran malam Ahad lepas telah membangkitkan keyakinan aku!

Ahad, 14 September, pada akhir drama bersiri Bawang Putih Bawang Merah dari Indonesia, aku terbaca ini "Ramai orang akan menghabiskan waktu dan tenaga memikirkan tentang masalah tetapi tidak berusaha untuk menyelesaikan masalah". Terasa juga hati aku dengan tulisan tersebut. Bagaimana dengan saudara dan saudari semua, aku kini sedang berusaha untuk menyelesaikan masalah keewangan aku dan bangkit semula.Bagaimana dengan anda? Ayuh bersama lah kita berusaha!

Thursday, September 11, 2008

Malaysia oh tanah air ku..!

Maafkan aku kerana menulis sesuatu yang aku tak suka tulis, tentang semangat perkauman.
Aku terpanggil untuk menulis tentang ini kerana seorang yang bernama Ahmad Ismail, timbalan ketua UMNO bahagian Bukit Bendera.Dia telah mengeluarkan kata-kata bahawa rakyat Malaysia keturunan India dan China adalah 'orang asing' yang mendatang ke Malaysia. Untuk itu dia telah di jatuhkan hukuman oleh pucuk pimpinan partinya. Dia didapati bersalah dan telah di hukum. Sebenarnya sebelum dia didapati bersalah dan dihukum, TPM telahpun menjatuhkan hukuman, tindakan beliau meminta maaf bagi pihak UMNO terhadap pendapat peribadi sorang timbalan ketua bahagian telah membuat kan aku tahu bahawa timbalan ketua bahagian itu akan didapati bersalah dan akan dihukum! Aku sendiri bukannya ahli UMNO, aku tak kisah sangat jika ada ahli UMNO yang dihukum oleh majlis tertinggi mereka, itu hak majlis tertinggi dan ahli yang dihukum, terima saja lah keputusan itu, awak yang memohon menjadi ahli parti, kena ikut lah peraturan parti dan kena lah hormat pada keputusan ahli majlis tertingi yang awak juga pilih sendiri.

Apa yang aku musykil kan, jika orang dari China dan India yang pada ketika ini menjadi rakyat Malaysia yang pada sebelum ini di panggil Tanah Melayu, bukan orang asing atau orang mendatang, adakah mereka itu pribumi Malaysia? Jika mereka itu pribumi Malaysia, mengapa mereka masih berkata yang mereka orang China atau mereka orang India? mengapa tidak mengaku saja yang mereka orang Malaysia? Memang Malaysia punya banyak kaum, tetapi cuma tiga kaum mendatang yang masih menggunakan nama asal negara dari mana nenek moyang mereka itu datang. Mereka ini tidak menggunakan nama suku kaum seperti Melayu, Iban, Banjar, Jawa, Bidayuh,Semai, Jakun, Mahmeri dan banyak lagilah..Mengapa mereka mesti menggunakan nama sebuah negara sebagai suku bangsa mereka? Mengapa tidak menggunakan nama suku kaum seperti yang lain-lain? Suku kaum yang berasal dari India ada sangat banyak begitu juga suku kaum dari China. Penduduk Malaysia keturunan India telah hadzir di Tanah Melayu sebelum kelahiran negara India yang merdeka, pada pendapat saya mereka tidak berhak menggunakan nama negara tersebut sebagai bangsa mereka! Mereka adalah rakyat Malaysia, yang dilahirkan di Malaysia, yang akan dipanggil orang Malaysia jika mereka pergi melancung ke India, sebenarnya mereka itu keturuna suku kaum mereka. Bukanya bangsa 'Indian'! . 'Indian' merujuk kepada rakyat negara India!

Sebelum negara China disatukan dengan satu bahasa iaitu Mandarin, seluruh negeri-negeri yang menjadi ahli Republik Rakyat China memang telah mempunyai bahasa dan nama suku kaum mereka yang tersendiri. Mereka ini apabila berhijrah keTanah Melayu dan Borneo, masih tetap menggunakan bahasa ibunda mereka, bahasa Mandarin cuma diajarkan kepada mereka disekolah.Jikalau seorang rakyat Malaysia keturunan Hokkien, tidak pergi kesekolah pendidikan jenis China, dia tidak akan dapat bercakap, menulis dan membaca didalam bahasa Mandarin! Itu menunjukkan yang bahasa Mandarin, bahasa rasmi negara China bukanlah bahasa keturunan tersebut, jadi, dia sepatutnya memanggil dirinya sebagai Rakyat Malaysia keturunan suku kaum Hokkien! Begitu juga untuk suku kaum Teochiew, Hakka, Canton dan lain lain lagi.Yang saya persoal kan disini adalah bagaimana mereka ini di kelaskan sebagai berbangsa China sedangkan mereka rakyat Malaysia? Bangsa China atau 'Chinese' adalah merujuk kepada Rakyat negara China!

Ahli ahli parti politik yang lain tu boleh buat kechoh tentang 'kesalahan' timbalan ketua bahagian yang kita perbincangkan di para satu tadi tetapi adakah mereka itu betul atau mereka sendiri yang merasakan yang mereka itu betul? Ada kemungkinan atau tidak yang mereka kesemuanya salah? Pada pandangan peribadi saya kebarangkalian adalah sangat besar untuk kesemua mereka ahli politik itu salah dan timbalan ketua bahagian yang telah dihukum itu sebenarnya berada di pihak yang benar! Bagi saya, dia telah dizalimi! Tetapi saya tidak akan berbuat apa-apa sebab itu parti yang dia menjadi ahlinya, parti tersebut yang menzalimi ahlinya.

Mengapa perlu saya pedulikan kes ini? Ianya kerana parti yang memerintah selama beberapa puloh tahun ini lah yang telah membentuk kerajaan dan dengan itu bertanggung jawap dalam melahirkan rakyat Malaysia keturunan India dan rakyat Malaysia keturunan China! Kesilapan semenjak anak tersebut dilahirkan, didaftarkan adalah bukan kesilapan anak itu! Ianya kesilapan atau 'short sighted' penggubal pendaftaran pada masa dahulu. Perkara ini perlu di perbetulkan supaya mereka yang terlibat akan boleh mengaku mereka rakyat Malaysia, bukannya rakyat India atau China atau Portugal!

Ahmad Ismail telah menjadi mangsa keadaan, jika keadaan tidak diperbetulkan sekarang, ianya adalah ibarat api dalam sekam, tidak akan padam rasa tidak puas hati suku kaum pribumi terhadap orang 'mendatang' yang tidak tahu berterimaksih. Selagi nama India dan China tidak digugurkan hingga didalam panggilan harian, bukan setakat dari segi pendaftaran atau dalam media perhubungan, ibarat bisul yang membengkak, ini lah punca berlakunya perpecahan kaum. Sila lah ambil tidakan yang menyeluruh untuk menyelesaikan masalah perkauman ini, bukan setakat ketok kepala seseorang supaya dia diam dan untuk yang memerhatikan akan takut untuk bersuara. Penyakit dan kesilapan kena di ubat dan diperbetulkan, bukan nya disorok dan dinafikan akan kehadiran nya.

About Me

My Photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!