Herba yang penting untuk masak -memasak.

Thursday, September 27, 2007

Kos Pakaian Kerja

Lagi kisah kerja, kali ini kos pakaian.

Semenjak lepas belajar aku terus berkerja dengan syarikat minyak, dah 25 tahun aku berkerja dengan syarikat ini, sekarang ni ada juga teringat nak joint syarikat lain dan merantau keluar Malaysia. Selama aku berkerja dengan syarikat ini aku cuma tinggal di satu jabatan sahaja iaitu jabatan operasi atau proses dan utiliti. Kami dibekalkan dengan uniform, kasut kerja dan pakaian keselamatan yang lain. Aku pernah kira nilai barangan dan pakaian dibadan, semasa aku sedang berkerja.
Uniform kalis api RM 400.00
Safety boot RM 400.00
Helmet RM 15.00
Sarung Tangan RM 10.00
Walkie talkie RM 3000.00
Pengesan gas beracun RM 4000.00
Pipe wrench RM 50.00
Leatherman handy tool RM 300.00
Safety spec + ear plug RM 25.00
Total RM 8200.00

Walaupun kos tersebut agak besar tetapi pekerja hanya perlu bayar untuk Leatherman tools sahaja, aku gunakan Swiss Army knife/handy tools, lebih cantik dan murah, dengan kemudahan yang serupa. Bagi yang tak gemarkan peralatan sebegini tak perlu lah membelinya. Hampir 80 % pekerja menggunakan nya.3 pasang uniform dan 3 pasang 'flame retardant suit' yang di bekalkan setahun, di sediakan pula elaun untuk cuci pakaian tersebut ataupun serahkan saja kepada 'laundry company', tak perlu basuh sendiri.

Kos pakaian untuk aku pergi berkerja selama 25 tahun ini adalah hampir kepada kosong, Swiss Army knife aku harganya RM90.00 bahagikan dengan 20 tahun, sangat rendah.

Perbandingan:

Kakak aku seorang guru sekolah menengah, dia pernah beritahu aku yang dia perlukan 15 pasang pakaian untuk persediaan pergi mengajar. Pakaian ini di kumpul / beli tiap bulan dia ada lebihan budget. Dia juga sentiasa ada 20 pasang kasut yang masih bagus dan dapat digunakan. Kenapa dia memerlukan pakaian sebegini? Sebab nya arahan kementerian, arahan guru besar dan tekanan suasana sekeliling. Kesemua pakaian tersebut dia bayar sendiri, termasuk upah mencucinya!
Kos 15 pasang pakaian kerja X RM300.00 = RM4500.00
20 pasang kasut X RM 50.00 = RM1000.00
Total kos = RM5500.00
Kakak aku perlu mengeluarkan modal sebanyak itu untuk pergi berkerja.Pakaian ada yang kena di ganti baru sebanyak 3 pasang setahun, kasut juga sebanyak 3 pasang setahun.
KOs maintenance/ gantian setahun = RM1050.00

Seorang kenalan baik aku berkerja sebagai seorang pegawai di bank tempatan, dia juga perlu mempunyai koleksi pakaian yang sama banyak dan memerlukan juga alat solek dan pewangi.
Kos alat solek dan pewangi setahun = RM200.00

Seorang kenalan lelaki, yang berkerja di pejabat Majlis Daerah selalu bersungut tentang tekanan dari rakan sekerja untuk menggunakan seluar 'khaki' jenama Dockers untuk ke pejabat. Aku pun bertanya dia 'jabatan engkau bayar ker seluar tu?' ' nak bergaya, bayar sendiri la. Kami mana ada elaun pakaian atau uniform'.

Pernah kah anda semua mengira berapa kos 'pakaian kerja' anda? Kenapa ramai yang tetap berusaha untuk kelihatan 'presentable' sedangkan syarikat atau jabatan yang akan mendapat keuntungan dari paras rupa, atau 'presentable' nya pekerja tersebut dan syarikat atau jabatan tak punya budget pun untuk 'appearance' anda? Memang ramai yang sanggup melabur wang ringgit mereka demi untuk kelihatan kemas, segak, bergaya dan tidak berbau busuk? Untuk kegunaan peribadi, aku masih dapat menerimanya, tetapi untuk kegunaan syarikat? Mungkin sudah sampai masa untuk anda menuntut sedikit imbuhan dari syarikat atau jabatan anda.Adakah berbaloi gaji dan kos pakaian anda untuk pergi bekerja?

Patut lah kita selalu kesempitan wang! Bro's and Sis's lain kali, cari jalan minta kompeni atau jabatan bayar, lepas tu 'kita shopping lah!'.

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!