Herba yang penting untuk masak -memasak.

Wednesday, September 12, 2007

ussolli..


Ramadhan datang lagi, pusingan nya dah tiba! Entah kenapa aku lebih suka Ramadhan dari bulan yang lain.Aku mula berpuasa semasa berumor lima tahun, semasa berumor enam tahun aku dah mula puasa sepenuh hari.Sebelum tu.. puasa sampai takat lunch hour jer.. Semasa berumor tujuh tahun aku dah puasa 'penuh' sebulan..hingga kini.Ada beberapa hari yang aku jatuh sakit dalam bulan puasa dan terpaksa berbuka sebelum waktunya ataupun terus tidak berpuasa.Ada satu tahun tu aku hanya berpuasa untuk satu hari sahaja..tiap-tiap hari anak-anak dan isteri datang untuk berbuka puasa dengan aku yang tidak berpuasa.. !

Berpuasa di bulan Ramadhan adalah rukun Islam. Tiap muslim wajib mengerjakan nya jika mampu. Ada beberapa kelas atau peringkat puasa tapi tak payah pedulikan lah itu semua. Yang penting berpuasalah kerana Allah. Peduli apa kepada ganjaran yang akan 'dia ' berikan, itu hak 'dia'. Kita di tuntut untuk berpuasa, lakukannya sebaik mungkin!

Orang yang berpuasa ini selalu akan sangat teruja hatinya apabila dia pergi tempat berjualan di bulan Ramadhan atau di panggil juga 'Pasar Ramadhan'. Hampir kesemua makanan tu nampak sedap! Apabila sampai waktu berbuka, minum air segelas saja dah rasa kenyang..! Semua kita tahu dan berpengalaman tentang fenomena ini, oleh itu kembalilah kepada sebab asal mengapa kita berpuasa, hayatilah tuntutan itu, pasti kita akan lebih sayang dan cinta kepada Ramadhan yang cantik molek ini! Ramadhan ini juga adalah hamba Allah..!

Antara bunga penghias Ramadhan adalah sembahyang sunat Tarawih. Sembahyang ni sunat jer, kalau mampu tu buat lah.. Kalau nak buat sendirian di rumah, pejabat atau mana -mana jer lah.. pun boleh..tak semestinya kena berjemaah di mesjid. Yang kena ada adalah niat dan rukun nya, macam sembahyang sunat yang lain-lain .. selawat panjang antara dua rakaat solat tu tak termasuk dalam rukun, kalau nak buat..buatlah..kalau tak tahu atau tak mahu..tak payah buat lah.. nak buat banyak mana? sembahyang sunat dua rakaat jer.. mana ada lebih..! berapa kali nak buat dua rakaat tu.. terpulang lah pada diri sendiri.. Sunat Witir tu.. tiap hari boleh buat, bukan wajib kena buat.. nama pun sunat.. Tak mau buat pun tak dak hal.. Kalau nak buat, buat lah.. Sebenarnya sunat Tarawih ini senang kan! Tak mampu nak buat banyak, buat dua rakaat pun jadi..

Selamat menyambut kedatangan Ramadhan saya ucapkan kepada semua.Disini saya memohon ampun dan maaf atas kekasaran bahasa atau tulisan dan jawapan saya yang mungkin menyebabkan terguris hati dan perasaan anda. Secara jujur dan ikhlas saya memohon ampun dan maaf dari anda.Selamat berpuasa semua! Niat puasa ingat lagi tak?
Ni cerita semasa saya masih bersekolah. Uztaz telah bertanya kepada pelajar kelas saya siapa yang ingat niat puasa Ramadhan, uztaz memang pelik sikit la..pelajar yang angkat tangan nak jawap dia tak mau panggil, pelajar yang cuba nak menyorok, itu yang dia nak panggil..! "Ha..kamu yang tertunduk-tunduk tu..bangun..cuba sebut macam mana niat puasa Ramadhan.." heh..hehe..siapa lagi..aku la.. aku bukan tak tahu..saja..jer.. tapi..lain pulak jadinya.. " ussolli..ussolli..ehe..eh.." " ha.. berdiri atas kerusi tu..!" "ussolli..ussolli..berapa rakaat awak nak puasa?" Tetiba jer terlupa niat puasa dan terbaca niat sembahyang zohor..! Dah 30 tahun kejadian tersebut..masih segar dalam ingatan..!

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!