Herba yang penting untuk masak -memasak.

Tuesday, October 02, 2007

Bagaimana menjana sumber pendapatan kedua dan ketiga

Kebanyakan kita mempunyai satu sumber pandapatan, dari sumber itulah segala urusan kita mendapat dana. Ini adalah suatu situasi yang ideal jika sumber itu cukup besar untuk menampung keperluan dan kehendak kita. Jika sumber tersebut tidak cukup lumayan untuk menampung keperluan kita, kita akan sentiasa berada dalam keadaan 'tidak cukup'. Bagaimana dapat kita buat sumber pendapatan kedua atau ketiga?

Disebabkan oleh faktor keadaan, kemampuan, kemahiran dan keperluan setiap kita adalah berbeza, agak mustahil untuk menentukan apa yang sesuai untuk seseorang itu secara am, ianya memerlukan kajian terperinci. Walau bagaimanapun saya akan cuba menulis tentang sesuatu yang umum yang mungkin dapat di guna pakai oleh sesiapa yang berminat.

Asas dalam menentukan apa yang dapat kita lakukan untuk menambah punca pendapatan adalah:
1.Kemahiran yang telah sedia ada pada diri.
2.Kegemaran atau hobi.
3.Penggunaan masa
4.Penggunaan tenaga.

Kita tidak boleh memulakan sesuatu sumber pendapatan baru tanpa mengambil kira kesemua keperluan di atas. Kita juga tidak boleh berhenti dari khidmat rasmi kita. Khidmat rasmi membolehkan kita mempunyai asas latar belakang yang dapat meyakinkan institusi keewangan. Contoh: seorang pekerja yang 'makan gaji' mempunyai slip gaji, simpanan KWSP, PERKESO, insuran, pelindungan untuk klinik dan hospital, yang cuma akan ada kalau kita berkerja di sesuatu jabatan kerajaan atau syarikat. Ini adalah sangat pentingkeran ia adalah pengenalan peribadi kita.

Apa yang kita perlu buat adalah mengkaji apakah kelebihan atau kepakaran yang kita ada dan boleh di jual secara runcit. Contohnya: menggunting rambut atau mengandam pengantin, menjahit baju, membuat makanan seperti rojak buah, laksa, ayam panggang, pecal, tempe, tapai dan sebagainya.
Kegemaran atau hobi seperti bermain tenis, ping pong, scrabble, chess, golf, merokok, menghisap curut, memancing, merayau di shopping komplek, makan, makan angin dan sebagainya juga dapat di manafaatkan untuk menjana pendapatan untuk anda.
Pengunaan masa dalam melakukan aktiviti rasmi akan menentukan kesesuaian seuatu aktiviti yang akan anda mulakan.
Penggunaan tenaga fisikal atau kudrat akan banyak bergantung kepada berapa lasak sesuatu aktiviti baru itu dapat anda lakukan dan berapa umor anda.

Contoh punca pendapatan yang dapat anda gunakan untuk menjana sumber dana yang baru.
1. Seorang yang suka makan, akan tahu dimana tempat makan atau restoran yang sesuai untuk sesuatu majlis. Dia dapat mempergunakan kebolehan nya dengan menawarkan khidmat nasihat tentang restoran yang sesuai dengan keperluan pelanggan, dia akan mengenakan sedikit 'fee' untuk cadangannya kepada pelanggan ataupun meminta sedikit fee dari restoran yang di rekomenkan. Contoh, Jalan-jalan cari makan.
2.Seorang yang suka berjalan di komplek komplek perniagaan boleh menggunakan kemahirannya untuk menjadi pemandu pelancung kepada golongan yang tidak punya masa untuk merayau mencari kedai.
3.Seorang yang suka pergi makan angin boleh menggunakan kemahiran dan kegemarannya untuk menjadi ketua rombongan pergi makan angin pada musim cuti. Juga ada ramai yang tidak pernah pergi ketempat yang biasa untuk anda, seperti Suria KLCC,
4. Seorang yang punya kemahiran untuk membuat ayam panggang boleh menggunakan kemahirannya membuat ayam panggang dan mengenakan sedikit upah untuk kerja nya. Dia tidak menjual ayam, dia jual kemahiran nya memanggang ayam.
5.Seorang yang suka bersembang boleh menggunakan kegemaran nya untuk menemani mereka yang sunyi untuk bersembang, ada ramai warga tua yang kesunyian kerana anak-anaknya sibuk, tawarkan diri anda untuk menemani warga tua tersebut sembang-sembang dengan sedikit upah.
6.Menemani seseorang untuk pergi shopping juga boleh mendatangkan hasil yang agak lumayan. Bukan semua orang punya masa untuk pergi shopping barangan keperluan rumah, tawarkan diri anda untuk jalankan tugas tersebut.
7. Jika hobi anda adalah memancing haruan, jadilah guide untuk memancing haruan, anda akan dapat memancing dan akan di bayar oleh pemancing lain untuk berada di sana. Tiap pemancing tidak suka buang masa mencari lokasi, mereka hanya ingin memancing ikan, bukan buang masa mencari lokasi memancing, tawarkan kepakaran anda, sedikit upah sudah mencukupi. Jika anda pakar memancing di kolam, khidmat anda akan sangat di alu alu kan, tentunya anda perlu di bayar untuk khidmat ini.

Upah tidak perlu tinggi, apa yang anda perlu lakukan adalah satu perancangan jangka panjang, Carilah lima orang pelanggan untuk bersembang dan minum teh dengan anda seminggu sekali selama satu jam sehari, upahnya RM10 sahaja, anda akan ada RM200 sebulan.Cukup untuk dua tangki petrol!

Ada banyak lagi yang boleh di buat untuk menjana pendapatan, apa yang saya cuba buat di sini adalah untuk mencetus pemikiran yang di 'luar kotak', 'to think ouside of the box' dalam mencari jalan untuk menambahkan pendapatan anda.

Anda perlu berfikir sendiri untuk memilih apa yang sesuai dengan anda, jika anda memerlukan bantuan saya untuk mencari sumber pendatan kedua atau ketiga yang sesuai dengan anda, anda perlu membuat sedikit pelaburan dengan membayar sedikit upah untuk saya! Tanggung beres ya pak, ya buk!

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!