Herba yang penting untuk masak -memasak.

Tuesday, September 25, 2007

Merendahkan kos sara hidup dan masa terluang

Hinga hari ini dah sepuluh hari aku menggunakan motorsikal pemberian 'Ayah' kepada Norzan. Kereta aku masih di bengkel dan kereta baru masih di kedai, tinggal motorsikal Modenas Kriss untuk aku pergi dan balik kerja.Nasib aku agak baik kerana Norzan tak kesah aku gunakan Kriss dia itu untuk urusan kerja.

Beberapa hari ini aku akan ke pasar Ramadhan dalam perjalan pulang ke rumah dan akan membeli sedikit kuih dan buah-buahan untuk berbuka.Selepas beberapa hari berturut-turut anak-anak dan isteri aku mula merasa hairan dan bertanya 'banyak duit abah sekarang yer?' 'Tiap hari belanja besar!' Aku pun sebenarnya terasa juga yang aku punya duit lebihan untuk di belanjakan! Sebenarnya itu bukan duit lebihan, cuma peruntukan yang tidak di pakai.Apa tak nya, Mercedes 300 aku tu tiap hari memerlukan paling kurang RM10 untuk dia sahaja, kalau aku gunakan lebih dari setakat pergi dan balik kerja, RM20 sudah tentu kena sediakan untuk dia. Aku memang kena sediakan budjet RM600 untuk petrol, kalau tak habis di gunakan, budget tersebut akan di bawa ke bulan hadapan. Sekarang aku gunakan Modenas Kriss sepenuhnya, kos petrol adalah RM1 sehari, mak ai! Banyak nya baki! Duit penjimatan belanja petrol itulah yang aku gunakan di pasar Ramadhan tiap hari. Seronok juga rupanya naik motorsikal nih, aku dah terlupa akan skil 'riding' yang telah aku master suatu masa dulu, ia lah dah sepuluh tahun aku tidak menunggang motorsikal secara serius, aku hanya gunakan 'kereta kebal jalanan' dalam bentuk Volvo dan Mercedes. Nasib baik juga 'riding skil' tu datang balik dalam tempoh beberapa hari ! Walaupun aku tahu risiko menunggang motorsikal sangat tinggi, rasa takut atau phobia aku dah mula hilang.Aku juga cukup gembira dengan kos pergi dan balik kerja aku yang turun secara mendadak!

Aku memang memandang serius kos perjalanan ke pejabat, ini adalah kerana aku hanya di bayar gaji semasa dalam waktu kerja, kos pergi dan balik dari tempat kerja tidak di bayar oleh majikan aku. Suatu masa dulu aku pernah tolak tawaran kenaikan pangkat walaupun dengan kenaikan gaji berganda iaitu kadar kenaikan biasa adalah 13% dan aku di tawarkan 26%. Alasan aku adalah perjalanan pergi dan balik dari pejabat akan mengambil masa lebih kurang 3 jam sehari, aku mahu majikan bayar overtime untuk perjalanan tersebut. Majikan aku tidak setuju, aku pun tidak setuju lah! Kenapa aku kena berkorban beberapa jam sehari masa aku untuk syarikat? Untuk sesiapa yang kena buat pengorbanan sebegitu, fikirkan lah sama ada anda di bayar berbaloi dengan masa yang anda kena sediakan untuk 'waktu kerja' anda! 3 jam satu hari, 22 hari sebulan, 66 jam tu! Ianya bersamaan dengan 8.25 hari berkerja! Jika anda dibayar RM1000 sebulan, dan anda cuma berkerja 22 hari sebulan, anda di bayar sebenarnya RM45 sehari, kalau 8.25 hari ? jumlahnya adalah RM371. Itulah kehilangan nilai masa anda.Satu pertiga dari pendapatan sebulan! Patut lah kita selalu tak cukup duit..!

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!