Herba yang penting untuk masak -memasak.

Saturday, September 01, 2007

Merdeka

Aku selalu berfikir tentang 31 Ogos 1957, hari yang di wartakan secara rasminya sebagai hari kemerdekaan Malaysia. Betulkah hari kemerdekaan Malaysia?

Bila Malaysia di tubuhkan ? Sebelum 1957 tu kerajaan apa yang ada di Malaysia nih? Dari buku-buku sejarah yang aku baca, aku dapati sebelum kedatangan Portugis dan diikuti oleh Belanda dan Inggeris, Negeri-negeri Melayu yang di perintah oleh Raja dan sultan nya tersendiri memang dah ujud.Kesemua negeri yang ada di Semenanjung Tanah Melayu sekarang telah ujud sebelum kedatangan penjajah dari barat, kecuali Singapura. Kesemua negeri tersebut telah dijajah dan di panggil Federation of Malaya. Sabah dan Sarawak juga dijajah pada masa yang lebih kurang sama dengan Semenanjung. Sarawak dan Sabah bersatu dengan Federation of Malaya dan ujud lah Malaysia. Jadinya soalan saya ..bila Malaysia di jajah? Kenapa kita tidak merayakan hari penubuhan Malaysia? Kenapa kita masih sangat berbangga yang suatu masa dulu kita adalah negara yang telah di jajah? Kenapa kita tidak berbangga menjadi sebuah negara Malaysia yang tidak pernah dijajah? Entah lah..ada sesiapa yang faham?

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!