Herba yang penting untuk masak -memasak.

Monday, October 22, 2007

Antara sikap anjing dan manusia.

Sekumpulan anjing sedang bermain dengan penuh riang ria dihadapan gate nombor 19, bunyi riuh suara anjing menarik perhatian aku, bidai vanatian ku singkap keatas. Aku amat tertarik melihat senda gurau kumpulan anjing tersebut, dua belas ekor kesemuanya. Deburan ombak ditembok laut memercikkan air ke lantai konkrit 'loading unloading remp' tempat mainan mereka, mereka tidak kisah. Deburan ombak bagaikan muzik penghias latar pertunjukan ini!

Aku masih merenung melintasi gate 19, kumpulan anjing tadi sedang berbaring 'sun bathing' beramai-ramai. Terkesima aku mengenangkan sekumpulan binatang yang di panggil anjing dapat berkumpul dan bergembira setiap hari! Aku sendiri sangat takut untuk berkumpul bersama ahli keluarga ku yang cuma 9 orang, setahun sekali! Perjumpaan yang sepatutnya menghasilkan suatu muzakarah, kerapa kali menghasilkan 'muzakerkah'!

Mungkin kehendak anjing cukup mudah jika di bandingkan dengan kehendak manusia, atau anjing mempunyai sikap toleransi dan dan sikap menghormati antara satu sama lain mengatasi toleransi dan rasa hormat menghormati manusia? Sayang aku tidak begitu memahami 'body language' anjing sebagus aku memahami 'body language' dan pertuturan manusia. Jika tidak, tentu aku dapat memahami mengapa anjing mampu melakukan sesuatu yang sukar untuk di lakukan manusia, hidup riang ria tanpa perlu rasa curiga sesama mereka.

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!