Herba yang penting untuk masak -memasak.

Tuesday, October 09, 2007

Persiapan Hari Raya, Eid ul Fitri

Shopping pakaian untuk Hari Raya.
Hari Sabtu 6-Oktober- 07.
Lokasi: Kuala Lumpur, Jalan Meranti, dekat stesyen Rapid KL Hang Tuah.

Ina ajak Shida gi shopping pakaian kat Hang Tuah, aku ikut jer.Kami naik commuter dari Seremban sampai Bandar Tasik Selatan, Rapid Kl dari situ ke Hang Tuah.Aku bawa dua buah beg besar yang ada roda.Kami berjalan dari satu kedai ke satu kedai, beli beg tangan, T-Shirt, baju design tradisional seperti kebaya, baju design moden, baju lelaki dengan saiz 2xl, seluar pendek dan entah apa-apa lagi lah.

Pakaian disini di jual secara borong, kalau suatu design tu ada tiga warna, tiga lah kita kena beli, kalau ada enam warna, enam lah kita kena beli.Aku cuma tak setuju beli satu set sebanyak enam helai baju dan kain warna hitam dan putih. Entah lah biasanya aku lihat orang keturunan China yang berkabung saja yang suka warna hitam dan putih ni.Aku pun bertanya 'mereka', ' siapa yang mati? ' Heh heh heh memang kena marah lah aku! Hilang mood nak beli baju berkabung tu!

Total mereka berbelanja sebanyak Rm1200. Nilai barangan tu kalau di bandingkan dengan harga kat Nilai 3, Negeri Sembilan, lebih kurang RM3000. Kalau harga kat Tangkak, tak pasti lak aku, dah lama juga aku tak pergi shopping di Tangkak. Aku tak kesah sangat la sebab aku tahu itu bukan baju raya sebenarnya, mereka cuma pergi shopping pakaian harian untuk keluarga kami.Aku bawa RM2000. baki tu aku nak beli baju Melayu untuk 3 anak lelaki bujang aku dan untuk Nazirah dan Aiman.Selesai RM2000.

Baju saiz 2x di beli untuk aku satu helai pun aku tak boleh pakai, dah aku hadiahkan kepada abang ipar dan anak saudara aku.Tak perlu lah dia orang beli lagi.Tak pa lah, pakai kain pelikat cap gajah duduk jer lah aku nih.Kami berbuka puasa kat stesyen Bandar Tasik selatan. Minum air tin jer, ngan roti! Nasib baik aku bawa beg besar yang ada roda tu..kalau tidak, mau genting jari mengusung beg pastik! Baya, Ina dan Shida kata 'tak payah bawa beg besar tu, jenjeng ajer ' kalau ikut saranan mereka, memang genting jadinya jari jemari aku. Mungkin aku dah berpengalaman mengikut/meneman isteri aku gi shopping. Kalau kat Giant Senawang saja perlu tiga atau empat trolli, tak kan kat KL boleh di jenjeng!

Penat juga, tapi nampaknya mem's dan anak-anak aku happi jer sebab dah beli keperluan mereka, aku pun tumpang happi jugak ler.Cuma anak saudara aku 'along' kena masuk hospital lagi, agaknya OKU yang lumpuh sekerat badan nih memang mudah kena serangan kuman, dia demam selang sehari selama sebulan! Aku harap dia dapat keluar sebelum Hari Raya ini. Kakak aku pun ikut tidur kat hospital menemani anak nya. Engkau nak beraya kat hospital ker kak? Aku nampaknya tak balik kampung aku raya ini, aku cuma balik kampung anak-anak aku. PD lah tu.

Semalam kami buat Pizza, jam 17.30, abang ipar aku bawa kerumah ikan siakap yang dia baru pancing, dia nak makan kari, 2.5 kg berat nya!Aku fillet kan ikan tu, Ina masak kari, kami makan beramai-ramai.Kakak aku masih kat hospital, siapa nak masak kari untuk abang ipar aku tu, nasib baik Ina sanggup.Shida bakar Pizza dengan Norzan, ada tebal, nipis, rangup, macam -macam ada! Petang ni jabatan marin menjemput kami berbuka di Hotel Selesa, tak payah masak hari ni!Oleh itu pagi ini dia orang merancang nak selesaikan mencelup coklat biskut almond London yang dah 80 persen siap. Esok jabatan asal aku ada buat jemputan berbuka kat Water Chalet, tapi tak boleh bawa keluarga, malas aku nak pergi, tapi Ina dan Shida pujuk aku sekurang-kurang nya pergi lah tunjuk muka. O.K lah.

Ramadhan dah nak habis, puasa engkau orang macam mana? O.K ker K.O? Beberapa tahun kebelakangan ini kegembiraan aku cuma datang apabila melihat keluarga aku bergembira, mungkin aku dah tua agak nya!

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!