Herba yang penting untuk masak -memasak.

Thursday, October 09, 2008

Cita cita aku semenjak kecil, belum tercapai.



Hasil pencarian aku kat internet, aku dapati udang galah adalah antara udang air tawar terbesar dalam dunia. Maron dari Australia memang lebih besar dan lebih berat dari udang galah. Semasa bercuti Raya di Kedah dulu, aku telah bertanya kepada adik ipar aku akan cara cara untuk membuat bubu udang galah.
Dia telah menerangkan kepada aku reka bentuk bubu yang diguna pakai di Sungai Kerian, Perak.Setakat ini aku cuma gunakan bubu untuk menangkap ikan ketutu yang aku ubah suai untuk udang galah. Aku telah mencuba bubu tersebut di sungai Muar pada 30 -09-2008 lepas.Adik ipar aku kata air sungai pada hari itu tidak cuckup sesuai untuk mencari udang galah.Hasil nya, bubu aku cuma berjaya menarik masuk beberapa ekor anak udang galah, tetapi kesemuanya belum cukup saiz lagi untuk dibawa pulang.
Aku akan membuat bubu baru hujung minggu ini, kalau sempat la..kalau tak sempat, aku cuma tebang buloh dan keringkan dulu.Cukuplah setakat sepuloh buah dulu, aku akan uji bubu tersebut di sungai Linggi yang memang agak berdekatan dengan rumah aku.Kalau berjaya, aku akan bawa bubu tersebut ke Muar dan uji disana pula.Aku bercadang nak membuat kerja sambilan dengan menjadi nelayan sungai.Dapat juga pendapatan sampingan buat tambah tambah.. mungkin juga boleh digunakan untuk menanggung perbelanjaan anak anak aku di universiti!Ada tak antara anda yang mempunyai pengalaman menangkap udang galah dengan bubu? Boleh kita berkongsi pengalaman.

2 comments:

Wan said...

Pandai juga buat bubu yer.. hebatt!! boleh ajarkan?.nanti kita pi sama2 tangkap udang..bleh?

INFO KITA said...

kek mana cara buat nya,, ajarin donk,, dsni byk udang galah..

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!