Herba yang penting untuk masak -memasak.

Tuesday, October 28, 2008

Budaya kita - Melayu Islam.

27-10-2008
Kakak mengajak aku untuk membantu menjayakan 'catering' kenduri satu majlis penikahan di Seremban. Aku O.K jer, kat rumah pun biasanya aku cuma lepak dan tidur saja bila off day begini. Disebabkan tuan rumah telah sediakan kumpulan pekerja nya sendiri, tugas kami adalah sekadar sediakan makanan dan 'top up' dulang buffet apabila dah susut paras makanan dalam dulang tersebut. Jumlah pengunjung yang di jemput dianggarkan 1000 orang tetapi kami dah sediakan makanan untuk 1200, tuan rumah cuma membayar untuk 1000 orang, 200 tu kakak aku kira sebagai diskaun kat dia, tuan rumah sendiri akan sediakan nasi tambahan dan dua jenis lauk tambahan. Kakak aku memberikan package yang sangat murah, RM8.00 untuk seorang, sedangkan di Seremban package termurah yang kami tahu adalah RM12.00 seorang. Majlis berjalan lancar, semasa jam 10 pagi kumpulan marhaban memperdenganrkan suara serak serak pecah berterabur mereka ketika aku sampai di lokasi sehingga jam 11 pagi. Selepas tu ada nasyid pulak..aku dan yang lain lain sedang sibuk membuat persiapan. Jam 11.30 pagi tetamu sudah mula tiba, tuan rumah bertanya 'caterer' macam mana ni jemputan saya bermula jam 12.00 tengahari, aku jawab 'kami dah sedia, kita buka jer lah buffet tu awal sikit..' Tetamu semakin ramai dan memuncak pada sekitar jam 1.30 petang. Sibuk juga lah nak 'top up' ! Kumpulan cak lempong dan kompang sileh berganti membuat pertunjukan diikuti oleh kumpulan panca ragam yang pakai 'uniform' berwarna merah macam warna Maxis!
Kami tutup counter' pada jam 4 petang. Makanan masih berbaki untuk 50 orang makan. Semasa sedang sibuk mengemas dan mencuci peralatan, kami dihiburkan dengan suara suara mereka yang telah dengan suka rela dan suka se suka suka nya mensumbangkan lagu - berkaraoke lah tu..meriah sungguh..4.30 petang kami pun bergerak pulang ke PD.Sepanjang perjalanan pulang sejauh 45 km itu aku berfikir tentang majlis kenduri yang baru selesai tadi.Dan aku dapati Hasilnya:
1. RM8000 belanja makanan
2.RM 1000 makanan tambahan dan minuman.
3. RM4000 untuk marhaban, nasyid, kompang, cak lempong, pancaragam dan karaoke.
5. RM3000 perbelanjaan pakaian 'uniform' dengan tema warna unggu.
6.RM1000 sewa kenopi dan peralatan
7. 20% back up -standby fund= RM3200.

Tinggi juga kos buat kenduri menikah anak ni ropa ropa nya. Soalan yang bermain di fikiran aku, siapa yang tanggung perbelanjaan yang agak besar dan dibayar tunai itu? Kiraan akaun:
1. Pengantin lelaki RM8000.
2. Jiran sekeliling, saudara mara RM4000.(akan dipulangkan semula atas permintaan)
3. Tetamu undangan RM10000.
Kiraan final hanya pengantin lelaki, saudara mara terdekat dan tetamu yang mengeluarkan belanja yang menyara perbelanjaan kenduri. Kemungkinan besar tuan empunya majlis tidak perlu mengeluarkan satu sen pun!

Mengapa kita perlu berbelanja sedemikian banyak untuk memulakan suatu hidup berkeluarga? Mengapa dibebankan bakal menantu dengan masalah keewangan sebelum dia dan anak kita memulakan hidup berkeluarga mereka ? Mengapa bakal isteri sanggup menyusahkan bakal suami hanya kerana nak bermegah dan 'duduk sama rendah, berdiri sama tinggi ' dengan orang lain? Mengapa bakal suami sanggup bersusah payah hingga ke peringkat mengambil pinjaman bank atau koperasi untuk menikah ? Aku tidak punya jawapan untuk semua ini.Susah nya menjadi orang melayu islam ni ropa ropa nya..

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!