Herba yang penting untuk masak -memasak.

Monday, February 18, 2008

Pilihanraya: Undi ku, Lembu, Hanuman dan Kuda batu

Disebabkan oleh bahang pilihanraya yang mula terasa, saya terpanggil lagi untuk menulis tentang sesuatu yang berbau politik.

Pada pilihanraya yang lepas, saya telah bertanya tiga solan kepada calun BN untuk dewan rakyat kawasan saya, BPinang:
1. Mengapa dia masuk bertanding?
Jawapan nya: itu terpulang kepada pucuk pimpinan, saya bersyukur kerana telah di pilih oleh pucuk pimpinan'.
2. Apa kah rancangan yang dia ada untuk kawasan BPinang?
Jawapan: Kita akan lihat kepentingan yang ada dan terpulanglah kepada pucuk pimpinan!
3. Mengapa saya perlu undi awak?
Jawapan: Saya adalah calun yang mewakili BN.

Saudara saudari, apa yang saya tulis adalah soalan peribadi yang saya ajukan kepada calun dihadapan khalayak ramai semasa dia membuat ceramah kempen. Calun tersebut telah menang dengan majoriti yang besar. Kami masih ditakok lama, mungkin pucuk pimpinan nya tidak nampak apa-apa perubahan dan kemajuan lagi yang perlu dan dapat di buat di kawasan ini.

Semasa musim tengkujuh 2004, saya berpeluang untuk Scuba Dive dengan sekumpulan YB dari Trengganu.Selama 5 hari dan empat malam kami berkumpul di Pulau Redang.Waktu malam yang panjang dihabiskan dengan sesi muzakarah yang berkualiti tinggi. YB Hisham adalah yang paling outstanding antara kesemuanya. Dia telah bercerita dengan penuh perassan dan data yang lengkap dihadapan para wartawan antarabangsa dan telah dengan beraninya membuka sesi soal jawap secara impromtu! Dia berjaya menjawap kesemua soalan dengan bagus, menyebabkan kesemua wartawan antarabangsa tersebut merasa kagum! Kebanyakan ahli politik hanya akan menjawap soalan yang telah diberikan oleh pembantu mereka kepada wartwan tertentu untuk bertanya, kiranya macam soalan peperiksaan yang bocor lah tu! Itulah sebabnya kami kagum dengan YB tersebut, dia memang berkalibar.Selepas beberapa kali berurusan dengan nya dan melihat sendiri kemajuan yang di bawa oleh Kerajaan Trengganu kepada rakyat nya, rasa hormat saya kepada kepimpinan nya meningkat.

Cukup susah untuk saya memilih apabila sampai waktu mengundi, ada calon yang hanya tahu menyebut ' terpulang pada pucuk pimpinan' dan menyebabkan saya tidak suka kepadanya, tapi dia adalah wakil parti yang saya sanjung! Ada wakil yang berkalibar tinggi tetapi dia dari parti yang saya tidak suka. Saya lebih suka memilih seseorang wakil yang tidak akan saya sesal memberikan undi saya kepadanya.Selepas pihanraya ada beberapa bangunan baru telah dibina, bangunan asal di perbuat dari kayu telah di robohkan.Kini tiap kali ke Seremban, saya merasa tenang apabila memandang kearah sebuah bangunan baru dengan kuda batu nya berdiri kaku, ia lah, rumah ibadat tentunya membawa ketenangan jiwa.Hanya dengan memandang nya saya telah merasa cukup tenang! Saya merasa tenang dan bersyukur sebab saya tidak pernah terlibat dengan pembangunan dan pembinaannya.

Ahh..pilihanraya datang lagi.
Mungkinkah akan bertambah membiak kuda batu atau
pasangan singa yang mengawal pintu?
Mungkin kah membiak lembu yang di pakaikan baju parti,
yang mengunyah diam menunggu 'pucuk pimpinan'?
Aku tidak tahu semua itu, aku bukan ahli nujum!
Apa yang aku tahu, aku tidak kesal undi ku yang dahulu
tidak membawa kesan pembangunan dan perubahan.
Aku bersukur undi ku yang terdahulu tidak membawa
kesan perubahan dan menukar diri dan jiwa ku.
Aku masih tetap aku seperti mana sejak dari perut ibu.

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!