Herba yang penting untuk masak -memasak.

Wednesday, February 13, 2008

Pesanan dari blog P-Nut

Tuesday, February 12, 2008
halal haram tanpa sedar, and roti
Kadang-kadang benda kecil kita tak sedar, tapi sebenar ianya beri impak yang besar.
Itu hari, kami pergi beli barang-barang dapur di TESC* Kajang, masa tengah berjalan-jalan tu, mula-mula aku nampak ada satu family ni, anak beranak, abang dan kakak ni ada la 2-3 orang anak, yang sulung tu dalam darjah 5 atau 6 camtu le, yang budak ni selamba je dok ambil buah anggur kat tempat sejuk display buah-buah tu diaorang dok makan, dok makan depan mak ayah diaorang pulak tu, ayah dia pun join ambil sebiji dua merasa buah anggur tu, malah wifenya siap ambil sebiji suakan ke mulut anak dia yang masih baby dalam stroller, ermmm tak sedar ke, diaorang tengah makan benda yang belum di bayar, dan tak pulak tertulis boleh rasa ke apa kat situ. dan bila makan tanpa izin gitu tak terfikir ke halal or haram tu..Terus aku pesan kat Najmi pelan-pelan, Najmi jangan usik apa-apa buah ni kat sini, tak boleh ambil makan tau, kalau nak makan kita suruh dia timbang, nanti kita bayar dan boleh makan. tapi dia tak puas hati, dia kata kenapa orang tu boleh makan, aku cakap mungkin diaorang tak perasan, terpaksala cover, sbb takkan nak aibkan orang pulak. Lepas je lalu dari ruang tu, aku ke ruangan barang kering, aku carikan kismis sebab teringin nak buat roti kismis, aku nak beli kismis timbang tu je. Pun sama, masa aku tengah ambil plastik nak menimbang, ada satu pompuan ni, lalu dan jemput sedikit kismis dalam bekas tu, selamba je dia berlalu dan sambil kunyah-kunyah kismis tu, malah siap bagi-bagi lagi kat anak-anak dia... Erkk aku pulak rasa macam tak bestnya nengok.. sedih pun ada.Itu hari hubby ada beri Najmi seringgit, budak ni nak beli air milo tapi tak cukup duit, kawan dia beri dia dua puluh sen, baliknya dia cerita, so esoknya aku bagi dia RM1.40, dan suruh dia pulangkan balik 20 sen pada kawannya, dia cakap tak payah, sebab bukan dia minta, tapi kawan dia yang bagi..see..budak-budak manalah dia faham konsep berhutang, so darling terangkan, apa pun yang bukan hak kita, kena pulangkan balik kepada tuannya. Harap-harap dia jelas dan faham. Risau aku memikirkan benda-benda kecil gini kalau dia tak faham dari awal.Eheheh kadang-kadang kami sendiri terkena balik..contohnya kalau kami pergi pasar malam, dia minta beli nugget, sosej, jagung or apa-apa la..so bila balik letak atas meja, dan aku or darling aku amek sikit nak merasa-rasa, dia akan marah dan cakap, tak baik, berdosa ambil hak orang tanpa izin.. Eheheh kadang-kadang aku cakap, "eh ini mama yang beli, ini duit mama, boleh la ambil sikit" dia menjawab "memanglah mama beli, tapi bila mama beli, untuk kita, dia jadi hak kita, jadi mama kenalah minta izin" ehehehe kena balik.Sama juga, kadang-kadang aku pinjam pembaris, pensil dia, mesti dia akan tegur kalau aku amek tanpa izin dia..

Click hyperlink ini untuk bacaan seterusnya:
http://ceritapnut.blogspot.com/

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!