Herba yang penting untuk masak -memasak.

Friday, December 21, 2007

Selamat Hari Raya Aidul Adha

Selamat Hari Raya Aidul adha.

Semalam 20-12-2007 adalah hari raya kurban, aku tak pergi membantu pun. Aku pergi melawat bapa mertua ku di Hospital Pakar Sultanah Aminah , Muar.Ayah telah pergi untuk rawatan dan pemeriksaan bulanan disana pada 17-12 2007, dia sangat lemah pada ketika itu.Selepas memeriksa keadaan ayah, doktor pakar telah mengesyorka agar ayah di masukkan ke wad dan di buat satu procedure pembedahan untuk membuang air yang berlebihan didalam badannya. Mizah adik ipar aku yang tandatangani surat kebenaran pembedahan tersebut.Hasil dari procedure tersebut air yang gagal di keluarkan melalui sistem perkumuhan telah berjaya di keluarkan melalui tiub yang di pasang di perut ayah.
Pada hari aku melawatnya, air tersebut berwarna kekuningan, jernih dan normal saja kadar kelikatan air tu. Mengikut cerita emak, pada hari mula nya air tersebut berwarna seperti Nescafe o dan sangat pekat kadar kelikatan nya. Buah pinggang ayah dah tidak begitu baik lagi, cuma doktor berkata yang ianaya tidak rosak sepenuhnya. Kemungkinana besar dapat di gunakan selepas di beri rawatan nanti.Sehingga masa aku balik dari melawatnya , air dialisis dalam beg 2 litre masih di masuk kan melalui tiub yang dimasukkan melalui perut dan dikeluarkan semula melalui satu tiub lagi di perut.
Semua ini berpunca dari sakit kencing manis yang tidak dikawal dengan baik.Emak sentiasa berada di sisi ayah walaupun di hospital.
Kami berkampung di rumah Nas, adik ipar aku. Adik ipar aku Mizah telah bermurah hati mengandam janggut dan misai aku selepas dia 'cut and trim' rambut aku yang tak seberapa helai tu. Aku memang suka Mizah gunting rambut aku dari tukang gunting lain, dia lebih peka dan memahami apa yang perlu di trim dari kebanyakan tukang gunting rambut yang suka gunakan 'ketam' untuk memotong rambut ku.
Ina masih di kampung hari ini, emak dia, ibu mertua aku..buat korban seekor lembu hari ni. Aku, Shida dan Aiman balik ke PD malam tadi. Aku tidak ambil cuti sebab kerja yang sedang menanti ada sangat banyak. Aku akan cuba selesaikan sebaik mungkin sebelum 31-12 -2007 nanti. Dalam berlambak kerja tu, ada pulak lagi paip gas yang berkarat sehingga berlubang dan berlaku lah kebocoran gas Propane, ah..emergences work..!

Selamat Hari Raya Aidul Adha..

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!