Herba yang penting untuk masak -memasak.

Wednesday, December 05, 2007

Power..



Malam tadi aku pergi menjemput Ina dari rumah adiknya Mizah di Sungai Besi, anak comel aku Nazirah macam kena demam campak nampak nya. Ina dan Mizah telah pergi ke rumah keluarga Amin, suami Mizah di Sumpitan, Lenggong untuk menghadiri majlis walimatul urus anak saudara Amin.Lepas majis tu berjalan-jalan lah dia orang.Banyak juga barang yang mereka beli di Kroh dan Kuala Kangsar.

Dalam perjalanan pulang, semasa nak sampai PD, Ina bersungut yang dia lapar..Aku pun bertanya
'awak nak makan apa?' 'nasi goreng jer lah' 'O.K jom kita pergi kedai gear box'.
Kedai gear box ni dekat dengan rumah kami, nama kedai ni sebenarnya Saujana Sea food, tapi di sebabkan towkay kedai ni dulu ada jual sup gear box - di kedai lain, kami panggil towkay kedai tu 'gear box!' Gear box akak towkay tu pun boleh tahan juga mengancam nyer..!

Heran juga aku apabila sampai ke kedai tu, nampak gelap ajer..'malam semalam I minum ABC ngan Shida kat kedai ni, hari ni dia tutup pulak..!'
Kedai buah kat sebelah nya terang benderang..!Kami teruskan perjalanan hingga ke Sri Malaysia dan buat 'U' turn untuk berpatah balik ke arah Teluk Kemang, ada banyak kedai makan di sebelah jalan pantai, arah ke bandar PD tak banyak kedai makan.Aku perhatikan lagi, memang sah kedai gear box tutup, gelap aje. Entah kenapa Ina memandang ke belakang setelah agak jauh dari kedai tersebut dan ..
'eh kedai gear box tu buka la..ada I nampak pak haji tu masuk beramai-ramai..' ' ah awak mengarut jer lah..dua kali saya tengok tadi..gelap kedai dia' ' betul..saya nampak cerah terang benderang ni ha..' 'O.K.. saya pusing kat depan tu..mari kita masuk ikut jalan kampung Si Rusa, kita tengok betul ke terang benderang atau gelap'

Terkejut nya aku apabila melihat memang betul terang benderang dan ramai pelanggan kat dalam kedai. Kami pun masuk ke kedai, anak-anak aku Norzan dan Fakhri pun ada disana dengan kawan-kawan mereka. Aku order sup ekor dengan nasi putih. Walaupun pekerja nya ramai, Shuib suami gearbox yang hantar sendiri makanan yang kami order.Aku compliment Shuib tentang kedai dia dan isterinya yang nampak semakin mengancam, Shuib jawap
' ya la..dah tak payah berjemur panas lagi.. itu yang cerah sikit tu..!' ' betul tu Shuib..dah tak kena bahang dapur gas, kalau tidak..bertatu tangan kena kuali panas..!'
dapur gas untuk retoran nih, api nya besar..satu kaki panjang nyer..! Sekarang 'kak Pah gear box' dah ada empat orang tukang masak handalan, dua pakar membancuh air dan sepuluh waiter..! Suatu masa dulu, kak Pah buat semua kerja di warung kereta tolak nya sendirian..Shuib gi bawa teksi.
Aku ceritakan kepada Shuib akan kejadian yang baru aku alami tadi, kehairanan aku terjawap bila Shuib bertanya
'baru sat-sat ni ka hang lintas depan ni ?'
' dia la..aku nak mai kedai hang..tapi aku nampak gelap saja..aku ingat hang tutup..tau tau lepas tu nampak terang menderang balik..! tu yang aku mai tu..'
' Ha..lagu ni Ri..sat sat nih..eletrik power dia over load, trip la..padam seluruh kedai aku..agaknya masa Ina tengok tu..aku dah reset balik..!'
' Nasib baik aku tanya hang Shuib..kalau dak mesti aku dok ingat ni kerja buat tok moh mana la pulak..No power rupa nya..ish ..ish..ish..!'

Ingat kan power mandram tok moh..rupa-rupanya no ..power..eletrik..!
Dah bayar bil ke belum? Kalau kena potong..no..power..!

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!