Herba yang penting untuk masak -memasak.

Tuesday, November 06, 2007

Bahasa Jiwa Bangsa..

Hari ini ada seorang rakan tu sebut tentang banyak nya bahasa di Malaysia ni, aku nak cerita sikit tentang 'aku dan bahasa kedua, ketiga,keempat dan seterusnya'

Aku sendiri tidak dapat nak pastikan yang aku berfikir didalam bahasa apa, aku memang lancar dalam dua bahasa utama , BM dan BI, bahasa lain kalau takat nak mengarut dan cari masalah boleh lah..!

1. Basa Jawa. Perkataan pertama yang aku berlajar adalah ucap selamat , untuk kepada orang perempuan = jalok ambung..he..he..he..
2. Bahasa Thai. Aku selalu pergi ke selatan Thai suatu masa dulu, sebelum pergolakan disana panas..Kin = makan, kau=nasi, sup buri = isap rokok, rongrem=hotel, puying suai =perempuan cantik, au=mahu, mei au = tak mahu ..d.l.l.
3. Perkataan favourit bapak mertua ku bila dia marah..'punah tadeih..!'..hu..hu..hu..Kinchai la pulok!
4. Iban. Anda semua tahu tak makna perkataan 'lawa' ? Terpinga-pinga aku kena serang hendap di Plaza Kuching akibat perkataan tu..ingat nak ngorat ..cun awek tu..tengah mesra..tetiba dia meletup..oo ..hampeh! Kalau dia tak meletup sebab perkataan tu mungkin ada isteri Iban aku..!
5. Dengan penuh sopan seorang cikgu perempuan dari Semenanjung melintas dihadapan tuk ketua kampung dan isterinya berserta tetamu lain didalam sebuah majlis di Kota Belud sambil berkata' tumpang lalu'..Merah menyala muka isteri tok ketua..'apa perempuan ini, muka saja manis..mana bisa tumpang bah..!' Apa yang salah..? lalu ada makna lain dalam bahasa Bajau Kota Belud! Melintas begitu di sebut limpas, lalu ? Tok ketua tersenyum bangga! 'Kuk ia pun..jangan tanya berdepan begini!'
6.Bon dia amigo! Jom kena Jing kli nona kita!
7.Hairan betul aku kenapa budak China ni asyik memanggil emak dia tiap kali dia serve atau return tak menjadi...'ma..derk!' hu..hu..hu..
8. Pada suatu hari seorang lelaki keturunan India sedang bercakap dengan cukup kuat dan bangga di dalam sebuah warung berdekatan tempat kerja aku..aku tak tahan tengok gelagat dia..lalu aku pun menyebut 'sinna taukleie...rumma payseraa..!' Hu..hu..hu.senyap terus bunyi-bunyi tu..boleh lah kami makan dengan aman..Kawan aku pun bertanya awak sebut apa tadi..? Itu mentera penutup mulut nama nya..!
9. Dalam tahun 1985.Pada suatu hari dalam perjalanan ke supermarket, aku dan tiga orang rakan bertembung dengan empat orang gadis manis keturunan India..lalu empat bujang lapok pun beraksi gaya filem Tamil..hero menghentakkan kaki ketanah , kaki kiri di hadapan, tangan di depangkan, dan menyanyi..
'Kadal ..kadal...kadal van de reichi..aseiyel vo di wan dei..!' Tersipu-sipu berlalu anak- anak gadis tersebut..Dalam kampung India tu..nasib baik tak putus kepala..!
10.Bahasa Melayu.Pernah dengar 'ayam pekak' tak ?
Watak 1:Seorang rakan aku dari keturunan China, tiap hari menggunakan bahasa Inggeris.
Watak2: 'Ujang' penjual nasi lemak.
Babak : Di gerai 'Ujang', kenalan kami bersama.Aku sedang menunggu giliran.
Ujang: Ha..Andrew kau nak aper?
Andrew:'Ujang saya mau nasi lemak aa..tapau dua aa, satu kasi letak sotong punya misai,
lagi satu letak ayam aa. Itu.. saya tak mau.. saya mau itu ayam pekak punya..!'
Ujang : Saya mana tau dia pekak ka..bisu ka..saya semua beli sudah potong punya..!
Andrew: Itu lah..itu pekak lah..!
Ujang: Engkau ni Andrew..itu kepak ayam..bukan pekak ayam..!
Sampai hari ini..kami masih tersenyum mengingatkan jenis ayam kegemaran Andrew..'Ayam pekak!'

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!