Herba yang penting untuk masak -memasak.

Tuesday, November 13, 2007

Angkasawan angkasawang?

Nampak nya masih hangat di perkatakan tentang 'angkasawan -astronaut-cosmonaut-pelancung angkasa-space participant '. Ada seorang kawan yang hantar gambar dan article ini, saku cuma olahkan semula.
Aku tak kesah benar apa panggilan untuk orang pertama dari Malaysia yang telah pergi ke angkasa, ramai yang pertikaikan bukan sebab nama panggilan itu tetapi sebab mereka merasakan kerugian, apabila belanja yang begitu besar telah di keluarkan untuk peserta dari Malaysia.
Susah juga untuk aku komen untuk kedua belah pihak, sebab walaupun aku antara pembayar cukai kepada kerajaan Malaysia, aku tidak pula terasa kerugian. Aku merasakan program ini adalah satu pencapaian yang bagus.Kalau nak ikut cara tradisi, memang sangat lama, kita tak mampu nak buat kapal angkasa sendiri, ada peluang gunakan kapal yang orang lain punya, bayar dan gunakan lah! Aku tak punya kapalterbang, Air Asia ada, aku bayar dan terbang lah! Tak pulak aku merasa terhina!
Yang di pertikaikan adalah belanja tu, kerajaan yang tanggung. Salah seorang rakyat Malaysia telah dibayar oleh kerajaan Malaysia untuk menjadi 'space flight participant' atau 'peserta penerbangan ke angkasa', kenapa rakyat Malaysia yang lain nak dengki dan marah? Banyak sangat ke jumlah cukai yang di bayar oleh orang yang tak suka tu? Adakah mereka itu pembayar cukai?
Semasa jembatan Pulau Pinang di buat dulu, ramai yang berkata Malaysia akan jatuh bengkrap sebab tak mampu nak bayar hutang buat jembatan tu, sekarang dah nak buat satu lagi! Peserta 'space flight' yang bayar dengan duit sendiri, mereka tak pernah berkongsi pun kegembiraan itu dengan orang lain, peserta dari Malaysia yang di taja oleh kerajaan Malaysia telah berkongsi kegembiraan itu dengan kita semua.
Teringat aku akan komentar beberapa orang rakan sekerja aku yang berasal dari Kelantan beberapa tahun lalu, tentang 'USA pergi ke bulan', pada pandangan kesemua mereka itu adalah dakyah palsu USA, sebenarnya mereka (USA) tak pernah sampai pun ke bulan.. Neil Armstrong tu lompat lompat entah kat mana entah! Yang pastinya bukan kat bulan..
Susah juga aku nak yakin kan mereka kesemua, mereka berpendapat orang kafir ni mana la Allah nak benarkan kan dia pergi sampai situ, nabi pun tak pergi situ. Entah lah. Pada tahun 1969 tu aku ada tengok siaran TV yang tunjukkan 'Apollo' semasa ianya mencecah masuk ke ruang udara bumi, menyala merah, sampai lah keluar payung parachut dia dan jatuh kedalam laut.'Apollo' dan peserta nya telah di kutip di tengah lautan oleh armada perang Amerika.
Sambuatan besar besaran telah di buat untuk merayakan kejayaan tersebut. Ada segelintir rakyat Amerika yang menentang projek Apollo kerana ianya menggunakan dana rakyat. Cerita yang sama aku sedang lihat pada tahun 2007 ini! Sekurang kurang nya rakan-rakan aku yang tidak dapat menerima hakikat yang orang kafir pun boleh ke angkasa akan percaya harapnya lah pada kali ini.Bukan kah soalan paling penting yang di perbincangkan adalah bagaimana peserta dari Malaysia tersebut nak lakukan solat, sedangkan kiblat ada di bumi? Adakah ugama penghalang besar kemajuan? Ah..entah lah.
http://www.nasa.gov/mission_pages/station/expeditions/expedition16/index.html

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!