Herba yang penting untuk masak -memasak.

Thursday, July 03, 2008

Malaysia oh tanah air ku

Hari ini aku kena pergi buat Kad pengenalan baru, ini semua gara gara apabila aku buat pemohonan untuk membuka akaun di Maybank.Semasa di masukkan kad pintar aku ke 'pembaca kad pintar' kepunyaan Maybank, pembaca kad tersebut tidak dapat membaca atau tidak mengenali kad pengenalan pintar aku, dah rosak agaknya 'microchip' tersebut. Aku pun pergi ke pejabat pendaftaran untuk menukar kad pengenalan dengan chip yang rosak tu kepada kad pengenalan yang lebih pintar dari itu. Bayaran sebanyak RM10 di kenakan untuk pertukaran tersebut. Aku terpaksa menghabiskan waktu beberapa jam pada pagi ini untuk urusan membuka akaun dan kad pengenalan pintar itu. Aku selalu berpendapat yang teknologi dan sistem yang digunapakai di Malaysia adalah cukup canggih hampir setanding dengan negara maju yang lain. Terbukti pada hari ini yang anggapan aku agak tidak tepat.
Pada tahun 1995 aku telah di hantar bertugas sebagai pegawai 'expatriate' dengan syarikat joint venture Shell dan Mitsubishi di Singapura. Semasa disana gaji dan elaun aku kena di bayar melalui bank di Singapura. Aku telah membuka dua akaun, satu di bank simpanan Singapura dan satu lagi di Bank perdagangan milik syarikat Jepun, Dai Ichi bank. Di kedua dua bank proses membuka akaun sungguh cepat, aku cuma perlu tunjukkan passport dan 'Singapore green pass', Hanya dengan maklumat tersebut mereka telah bersetuju untuk membuka akaun untuk aku. Aku tidak perlu duduk pun untuk urusan tersebut! Ahh..Malaysia oh tanah air ku..pada tahun 2008 sebuah bank yang sangat maju di Malaysia, masih belum setanding dengan 'bank simpanan pejabat pos' Singapura pada tahun 1995..Aku gunakan khidmat 'nets' dari bank simpanan tersebut untuk segala macam bayaran, termasuklah membayar tambang teksi yang berharga S$3.00! Dimana mana kawasan 'expo' jualan, penjual akan bertanya ' your nets card please' untuk pembayaran, walaupun belian kita tidak sampai S$10.00. Apabila aku shopping kat JB atau Batam, terpaksa lah aku bawa duit tunai.
Tadi aku juga ditawarkan produk untuk pelaburan oleh seorang pegawai bank, apa yang aku perlu buat adalah menabung sebanyak RM100.00 setiap bulan dengan cara potongan dari akaun, keuntungan ditawarkan sebanyak 4% setahun.Keuntumgan 'sepenuhnya' akan dapat aku nikmati selepas lima tahun pelaburan.Aku pun mengira, setahun RM1200 x 5 TAHUN = RM6000.00, ditolak upah pengurusan dan insuran sebanyak 20% tinggal lah RM4800.00! Aku tanya pegawai tersebut dia tahu tak yang remiser stok market baru ambil 1% untuk upah pengurusan? Mengapa bank dia nak ambil sampai 20%? Mahal nya! Tak jadi aku melabur dengan mereka.

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!