Herba yang penting untuk masak -memasak.

Friday, July 25, 2008

Duit duit..leteran panjang

Ada beberapa orang kenalan yang telah bertanya kepada saya bagaimana dapat di tingkatkan pendapatan mereka, soalan saya kepada mereka adalah mengapa perlu ditingkatkan pendapatan tersebut? Hampi kesemuanya mempunyai sebaba yang sama, kekurangan pendapatan berbanding perbelanjaan. Saya juga menghadapai masalah yang sama! Kenalan saya yang mempunyai pendapatan 3 kali ganda pendapatan saya juga mempunyai masalah yang sama! Pernah kah anda tahu tentang pepatah melayu yang berbunyi ' besar periuk , besar lah kerak nya'? Pernah kah anda terfikir adakah betul pepatah tersebut atau cuma cerita kosong sahaja? Saya memilih topik ini untuk blog kali ini bersempena dengan kenaikan kos hidup akibat dari kenaikan harga bahan api iaitu minyak.

Dalam usaha saya untuk mengatasi kemelut hutang keliling pinggang dan mencukupkan belanja keluarga, ada beberapa perkara yang telah saya lakukan.Antaranya adalah:
1. Tukar gaya merokok dari rokok yang telah siap dibalut kepada rokok balut sendiri. Ini adalah kerana barangan siap telah dikenakan berbagai cukai dan kos upah keatasnya. Itu menyebakan harga nya meningkat tinggi. Jika kita boleh membeli barangan asas(tembakau) dan balut sendiri, ianya akan menjadi sangat murah!Kira lah kos2 kotak Dunhill 20 x 30 hari kali 12 bulan. 1 bungkus Bison seminggu kali 52 minggu setahun. Beza kos:Kos Bison cuma lebih kurang 10 % dari kos Dunhill.
2. Elakkan membeli kereta baru jika tidak betul betul memerlukannya. Melainkan kereta baru tersebut boleh menjana pendapatan. Perbezaan kos antara sebuah kereta terpakai berumur 5 tahun dengan sebuah kereta baru dari jenama yang sama adalah 50% lebih rendah dengan menggunakan kereta terpakai. Ini adalah kerana kereta terpakai, kos cukai nya di tanggung oleh pengguna terdahulu.Kereta baru perlu digunakan selama 10 tahun untuk ianya menjadi berbaloi.
3.Elakkan dari barangn berjenama yang mahal.Jika perlu juga, dapatkan yang ciplak. Anda tak perlu ianya tahan lama, apa yang anda perlukan adalah jenama tersebut! Alatan make up dan ubatan tolong jangan beli yang ciplak..lagi tinggi nanti kos nya!Anda tidak perlu menggunakan ubatan yang sangat mahal jika ada alternatif yang lebih murah dan bagus.Anda tidak perlu beli ubat pelansing badan, yang perlu adalah cara yang betul untuk menurunkan berat tersebut!
4.Kurangkan makan kat luar melainkan ianya ditanggung oleh sponsor! Bila ada jemputan kenduri, pergilah! Anda tak perlu menyumbang duit ringgit pun..Orang tu buat kenduri, biarkanlah dia dapat pahala dari kenduri tersebut, mengapa perlu anda curi pahala dan keberkatan kenduri nya dengan membayar untuk makanan yang dia jemput anda datang makan? Saya memang tak ada 'menghulur', biasanya saya akan bertanya tuan punya kenduri tu, adakah dia perlukan bantuan keewangan dari saya, kalau dia perlu, saya akan berikan samaada dalam bentuk pinjaman atau hadiah, kalau tidak perlu, mengapa saya perlu bersedekah kepada yang tidak memerlukan?
5.Elakkan dari buat ronovation rumah. Kalau perlu juga, biarkan profesional yang uruskan kesemuanya.Awak cuma tahu rumah itu siap dan bayar la..apalagi!Jangan sesekali campur tangan semasa pembinaan, mahu lari budjet kalau tuan rumah campurtangan! Lari laju pulak tu..ada lah lebih kurang 100%!
6.Gunakan kenderaan awam apabila ada kesempatan.Saya cuma akan memandu hingga ke stesyen commuter untuk ke KL. Di KL gunakan lah LRT , rapid dan yang sewaktu dengan nya.Kos boleh dikurangkan sehingga 50%. Duit budget untuk tol dan petrol kami gunakan untuk makan sushi, masih banyak bakinya.Naik flight Air asia, jimat banyak tu..Walaupun saya takut naik bas express, saya tetap menggunakan servis tersebut apabila jalan sendirian. Perjalanan yang kalau drive sendiri kena sediakan rm1k, cuma dalam rm200 dengan bas express.
7.Gunakan segala kemudahan percuma atau diskaun yang di sediakan majikan atau sponsor! Saya cuma berkaraoke di kelab yang majikan sediakan, beriadah di kelab yang sama, belanja famili makan mee pun disitu! Mengapa perlu bayar untuk keahlian sebuah kelab dan bayar yuran tiap bulan sedangkan saya boleh dapatkan sesuatu dengan percuma?
8. Jangan berlanggan dengan ASTRO! Bukan saya anti syarikat ini, saya cuma tak suka nak bayar tiap bulan kepada mereka! Memang tak mahal, cuma RM60.0 sahaja sebulan, setahun dah rm720! Ada TV 1,2,3,7,8, free..iklan lebih sikit la..ASTRO pun ada iklan gak..! Dah ada DVD,PC, tak cukup lagi ker ? Ada banyak masa nak di buang ker?
9. Cuci kereta sebulan sekali jer..lebih lebih dua kali..RM12.0 X 2 baru RM24.0, murah kan? kalau 12 bulan x rm 24.0, dah RM288.00banyak kan!
10. Berhenti berlanggan surat khabar. Tengok berita jam 8 malam, cukup dah tu! Nak extra ambil dari internet, waktu office la..atu pergi minum di kedai yang ada sediakan surat khabar! 20 tahun dulu saya ada perniagaan membekalkan surat khabar, hampir kesemua pelanggan kami membelanjakan +- RM50.00 sebulan, x dengan 12 dah jadi RM 600.00 tak banyak ker tu ? Itu 20 tahun dulu..sekarang?
11.Kurangkan berbelanja untuk kawan - kawan , mereka pun ada gaji, bayar sendiri lah..baru gentleman kan..!Saya sentiasa akan bayar sebaik sahaja di serve kan makanan. Sebab saya tak suka orang lain bayar makanan saya dan saya cuma bayar makanan saya sahaja, walaupun kami pergi makan bersama sama, saya tak pernah merasa malu kerana tidak mampu menyara kawan -kenalan saya makan!
12.Berhenti minum arak. Arak adalah antara lubang terbesar dalam menghabiskan duit gaji seseorang! Berhenti berjudi. Judi menjadikan rezki tidak berkat, mana nak cukup kalau dah tak berkat.Towkay babi Sepang pun boleh jual kandang kalau lebih berjudi! Seorang saudara saya selalu merungut tidak cukup duit, jadinya dia selalu melabur dengan Magnum, RM150.00 seminggu kalau X 4 minggu dah RM600.00 sebulan , kalau X 52 minggu dahRM7800 setahun, banyak tak ? Dia kena RM5K,6K, paling besar rm20k, semua habis juga! Kenalan saya towkat jentera tuai padi, asyik naik turun Genting, dari 5 jentera dah tinggal satu, itupun dia tetap kata kat saya yang ada masa 'banker Genting' bust dan penjudi menang..dari 5 mesin jual habis tinggal satu..payah saya nak percaya! Dia cuma menang seorang isteri dari Genting! Saya pernah belajar matematik tentang subjek 'Bangkali', anda semua pernah berlajar subjek tu?Kalau nak berjudi, mengaji semula subjek 'bangkali' , mungkin boleh berjaya!
13.Pernah anda semua kira kos pakaian kerja ? Kira lah, saya pernah tulis blog tentang kos ini!
14.Adakah anda benar benar perlukan hp yang canggih yang ada kemudahan seperti sebuah office bergerak? Saya selalu di kutuk kerana hp saya yang sangat murah dan basic sahaja tu..Camera pun tak ada! Saya selalu bertanya kepada rakan dan taulan yang punya hp canggih, 'awak gunakan ker kemudahan yang ada tu? adakah kos nya lebih rendah dari gunakan PC ?adakah ianya mampu membawa pulangan dari segi keuntungan atau kemudahan atau keewangan kepada awak? Jika jawapan nya YA, o.k teruskan , jika jawapan nya tidak, mengapa di gunakan? Setiap hp saya akan saya usahakan ianya membawa pulangan keuntungan untuk saya, jika hp tersebut tidak dapat membawa pulangan lebih dari nilai harganya, hp itu tidak berguna untuk saya!Saya telah menghasilkan lebih dariRM 100k tunai dengan bantuan dari pengunaan beberapa buah hp!

Dah terlampau panjang pulak blog kali ini..jika anda masih berminat untuk mendengar atau membaca leteran saya..hantar message jer lah yer..penat lah..nak balik main golf kejap!

Bye..selamat bercuti hujung minggu! Anda semua tahu tak yang hujung minggu pun kita masih boleh 'buat duit'?..O.K O.K.O.K..saya berhenti sekarang..fikirkanlah yer..!

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!