Herba yang penting untuk masak -memasak.

Monday, May 05, 2008

Shopping barangan keperluan harian, troli supermarket & kegembiraan


Setiap bulan kami akan pergi shopping barang keperluan harian untuk kegunaan satu bulan yang akan datang.Biasanya tugas saya adalah tolak troli dan buat pembayaran.Kalau anak-anak yang dah besar ikut sekali, tugas diaorang lah untuk tolak troli tu..!Semenjak tahun 2000, saya pergi shopping di beberapa supermarket besar untuk tujuan ini, sebelum itu kami cuma akan beli beras, gula , susu dan tepung untuk kegunaan satu bulan, yang lain nya akan dibeli di kedai runcit apabila diperlukan. Oleh kerana sekarang ini ada dua buah rumah yang saya perlu tanggung perbelanjaannya, kena lah pastikan yang barang barang selain keperluan asas juga ada dan cukup untuk kegunaan satu bulan. Kami tak punya stok penimbal, kalau beras tak ada di pasaran, memang akan pening kepala..! Mungkin sepatut nya kena simpan beberapa beg besar beras dalam stor. Kebiasaannya jika di beri kebebasan semasa shopping 'mereka' akan beli dengan budjet untuk 45 hari atau lebih. Kalau di had kan budjet, mereka akan beli ngam ngam untuk 30 hari!
Selepas beberapa puloh kali menolak troli dan membuat pembayaran, saya dapati saiz troli adalah sangat penting dalam menentukan kepuasan hati pembeli! Di supermarket kecil, saiz trolinya adalah sekadar RM250, itu pun dah nak melimpah! Supermarket besar seperti Giant hypermarket trolinya adalah bersaiz RM400, dah penuh dah..anak yang suka naik troli tu dah kena keluar dan berjalan. Tesco ada tiga jenis troli, yang biasa, saiz separa pukal dan saiz pukal. Saiz biasa Tesco punya tu..boleh isi RM600! Saiz pukal boleh isi RM 900! Nilai RM isi kesemua troli ini disukat purata sehingga penuh dengan barangan. Nilai ini cuma untuk barangn keperluan harian. Alkohol dan barangan yang bukan keperluan tetapi lebih kepada kehendak tidak di ambil kira. Contoh nya set peralatan make up untuk wanita dan minuman keras.
Mengapa di katakan saiz troli memainkan peranan penting dalam menentukan faktor 'puas hati membeli' ? Saya dapati banyak pembeli yang akan suka dan puas hati apabila troli nya dah penuh dengan barangan, kalau setakat setengah troli jer barang tu, akan timbul rasa tak puas hati dan takut tak akan cukup untuk kegunaan sebulan barang tersebut..! Bila dah penuh troli..ha..masa tu barulah yakin dan selesa rasanya!
Kita kan terlupa sejenak akan jenis troli yang kita sedang gunakan dan disebabkan dah terbiasa dengan troli saiz supermarket Giant yang RM400 dah penuh..kita akan berasa tidak puas hati apabila menggunakan troli biasa Tesco dengan saiz muatan RM600, sehinggalah ianya di penuhkan! Aha..! anda dah perasan perbezaan nya? Jaya Jusco agak berbeza dari supermarket yang lain, untuk barangan dapur, separuh troli di JJ hampir sama nilai dengan satu troli di Giant!
Saya telah biasa gunakan kesemua jenis troli yang disebut tadi dan sangat peka terhadap dorongan untuk membeli yang mereka ada! Dalam industri ini, saiz troli dah dikira secara profesional oleh penasihat perniagaan, begitu juga dengan jenis muzik dan susun letak barangan. Adakah anda semua tahu yang sayuran, ikan, buah buahan , hasil tenusu, minuman dan barangan eletrik adalah sentiasa berada di tingkat bawah? Susunan keju akan bermula dengan yang paling mahal dan berakhir dengan keju yang biasa kita gunakan untuk buat sandwich? Barangan elektrik akan bermula susunannya dengan jenama yang kurang terkenal dan berakhir dengan jenama yang biasa kita gunakan..! Perasan tak yang saiz tinggi gondola untuk barangan keperluan harian adalah pada paras mata ?Di setiap hujung gondola dimana kita akan berpusing untuk ke baris yang sebelah lagi, akan ada mainan kanak-kanak atau berus gigi atau barangan kecil yang lain, nampak macam silap letak jer..sebenarnya tidak, sengaja di letak disitu. Ini adalah teknik untuk mengingatkan pembeli akan barangan yang dia mungkin perlu tetapi dah terlupa!
Pernah saya cuba untuk menghadkan budjet dengan memberi jumlah tertentu dan mereka cuma boleh membeli setakat secukup wang yang diberikan, masam muka masing -masing! Jadi kini saya cuma akan berkata, beli yang patut jer lah ya..dan mereka akan membeli dengan penuh kegembiraan! Jumlah nya tetap sama atau mungkin akan lebih RM100 sahaja dari yang di cadangkan, tetapi tahap dan saiz kegembiraan adalah berbeza ! Ah..terapi membeli tanpa had..sungguh menggembirakan..! Heh..heh..heh..had itu sebenarnya masih ada..ikut saiz troli
la..!

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!