Herba yang penting untuk masak -memasak.

Friday, May 23, 2008

Koleksi batu permata.

Koleksi batu permata dan berlian aku yang dah tersangat banyak, agak membebankan keewangan aku. Para isteri telah mencadangkan agar aku berkongsi kegembiraan menghayati keindahan koleksi aku dengan orang ramai, ini dapat meringankan beban keewangan kami dan aku masih dapat meneruskan hobi koleksi batu permata. Aku rasa cadangan itu ada kebenaran nya.
Aku pun mula lah melakukan kempen untuk menjual beberapa butir batu permata koleksi aku kepada kawan kawan dan kenalan yang berminat. Aku tidak mahu menjual kesemuanya atau menjualnya secara terbuka kepada semua orang, aku cuma mahu menjualkannya kepada mereka yang betul betul berminat dengan permata tersebut, hanya mereka yang di undang akan diberikan peluang untuk melihat dan menawarkan harga. Senang cakap, ' by appointment please'.
Kenalan kami agak hairan apabila ditunjukkan koleksi berlian berwarna hijau, kuning dan champagne kepada mereka! Mereka cuma tahu satu warna untuk berlian, iaitu jernih atau di panggil juga sebagai putih.
Aku tidak tahu samaada anda semua meminati batu permata, gambar yang aku letakkan adalah gambar sebenar koleksi aku. Jika ada diantara anda yang meminati batu permata dan mempunyai koleksi atau baru nak mulakan koleksi atau memerlukan batu permata untuk perhiasan diri, cincin hantaran kahwin atau merasakan ianya adalah satu hobi yang bagus, bukan hanya sekadar perhiasan, aku sedia untuk bercerita/berbincang. Koleksi itu terlalu besar untuk aku paparkan disini, aku akan memerlukan satu site tersendiri untuk pamerkan koleksi tersebut!






Aku telah membelanjakan banyak masa dan wang semenjak 20 tahun yang lepas untuk tujuan membuat survey dikedai-kedai emas dan permata bersaiz kecil yang aku jumpa disepanjang semenanjung ini juga di Indonesia dan Singapura, juga di kedai yang lebih besar seperti Poh Kong, KM Oli, Habib, Wah Chan, Tomei d.l.l dan aku dapati mereka tidak punya koleksi seperti aku. Apa yang mereka punya, aku tak mampu nak beli atau tak berbaloi untuk aku beli! Ia lah, ' overhead ' mereka jauh lebih besar dari aku! Pada ketika ini aku mampu menawarkan harga yang jauh lebih rendah dari mana mana mereka, harga aku mungkin sehingga setakat 20 atau 30 peratus sahaja dari harga mereka!! Kebanyakan kedai besar hanya berminat untuk menjual cincin dari emas putih yang dipasangkan dengan berlian. Lama juga aku mencari sebab musabab nya sehingga lah terjumpa akan daku jawapannya! Emas putih bukan Platinum, Platinum bukan emas putih!Kesemua kenalan aku merasakan mereka tahu apa itu emas putih, sebenarnya mereka tidak tahu! Jadilah mereka mangsa penipuan, orang Kedah kata' muhong beradap beradap oo..'!
Aku merasa terpanggil untuk membantu kenalan yang mungkin akan memerlukan khidmat aku. Ada kenalan yang agak berbangga dengan kebolehan nya dalam membeli berlian dan batu permata, lalu aku bertanya dah berapa lama dia berurusan membeli batu permata? Hampir kesemua mereka tidak punya pengalaman sendiri, cuma pernah dengar nasihat dari seseorang tentang bagaiman nak kenal batu yang asli. Kebanyakan nasihat itu sudah tidak boleh dipakai lagi! Masa berubah teknologi berubah, nasihat atau petua juga patut berubah mengikuti perkembangan.




Jika saudara dan saudari memerlukan pandangan dan bantuan untuk membeli batu permata, sedia aku menawarkan khidmat. Aku juga punya ramai kenalan dan rakan yang amat menggemari apa yang aku panggil 'batu tok bomoh' atau' batu alam mistik'.Ramai yang menggemari 'batu cincin' dari kayu! Penggemar teras Teki, koka, nibung, kilo, bertam, raja kayu, buloh tumpat, buluh perindu, akar bahar, cintamani,cenuai dan macam-macam lagi lah..Ada suatu kumpulan lagi pada masa dulu - dulu yang menghafal nama-nama kayu seperti merbau, pinang baik,resak, kempas, meranti, medang kemangi, medang lebar daun, bintangor, kelat , chengal dan banyak lagi..tetapi tak ada pulak yang mintak untuk di buat cincin dari kayu tersebut. Heh..heh..heh.. itu semua kayu balak lah..!









2 comments:

Mutiara said...

here is the information of the differences between white and yellow gold and platinum
http://gilletts.com.au/information.php?info_id=13

Ari said...

Thank you for the link.Too bad they does not allowed access for PC based in Malaysia.

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!