Herba yang penting untuk masak -memasak.

Thursday, April 24, 2008

Macam nangka masuk sarung

Semenjak dijemput menjadi ahli keluarga jabatan HSSE, aku dapat beberapa kenalan baru, kenalan lama yang dah berwajah baru pun ada. Aku ingin berkongsi pengalaman dengan anda semua tentang beberapa rakan dan kenalan yang telah berjaya mencapai impian untuk berada di landasan untuk menjadi insan yang sihat.
Teknik teknik yang digunakan oleh mereka:
1.M.tom ( body marvellous)- 'aku selalu gi aerobik, kadang -kadang aku buat latihan cardio! Sebab itu lah aku maintain...jer..! Anak dah tiga bang oi..dah keluar U anak aku..! Awak tak jealous ker bang...? Semakin memboyot aku tengok engkau ni ! maren tu boleh tahan juger lagi..dah 20 tahun aku kenal engkau ..sekarang..masa aku mengandung 9 bulan pun tak sebesar perut awak..!'
2.Yah - ( awek lagi..tembam boleh tahan..)'Semenjak awak datang sini.. saya happy sangat..sebab sekarang nih saya dah bukan lagi yang terbesar di jabatan ini..!Awak ambil lah tahta tu..!'
3.R.ly - (Dah 50 tapi nampak macam baru 30) 'to be honest with you Ari, I believe you should do something about your weight .Aku sendiri dah kurangkan gula, nasi, daging..tiap hari aku minum Japanese green tea.., Ari.. engkau gunakan Glucophage dengan Diamicron yer?'
4.Pit- (jantan handome) 'eh..aku kontrol makan..aku cuma makan separuh dari biasa jer.. kat rumah aku ada exercise machine..boleh lah..berkesan juga aku rasa..'
5. B.J.- (Elvis Malaysia no: 5) 'eh..Ari, awak cuba lah liquid diet macam saya, tiap hari saya minum air carrot, malam saya makan sup atau ikan stim saja, saya tak makan nasi pada waktu malam..'
6.C.huan- (Jantan lawa) 'aku rasa memang badan aku dah susut la ni..apa tak..tiap hari sibuk aku buat kerja..lepas office hang bukan tak tau aku pi mana..susah oo jaga kambing..'
7.Aya G. - (macho man, dah retire, rambut hitam kembali) 'my self..you know la..mesti yeksesaiz..you looks very bad man ..! Dey.. how long already never see you at the course, not even at the driving range.You must commit la Ari..not serious la you..'
8.C.Y.L - (amoy terlajak) 'Aiyoh..now only you realised aa..you useless boyfriend! My self kaki sakit ma..so go swimming ley..You see..you see ha..now only you know aa.. you regret aa? If I take out aa..you sure pengsan one aa..so..beautiful ma..! Come lah go swimming with me..'

Itu lah antara komen kawan-kawan pejabat aku. Aku sebenarnya tak kesah sangat macam mana rupa bentuk badan aku..tapi ada masalah bertimpa timpa datang nya..ini yang buat aku mula melihat keliling..apa yang orang lain buat..Dalam jantung, aku ada dua batang stent kat saluran darah belakang, lutut dah kena operate sebab tulang rawan dah pecah, pernafasan aku tersangkut sangkut sewaktu tidur, sekarang kena makan ubat untuk kawal kadar gula dalam darah, entah apa lagi yang akan mari nanti..doktor suruh aku exercise, aku dah buat..kawan-kawan yang pegang perut aku , hampir kesemuanya terkejut ..' kenapa keras sangat?' Tukang urut tradisional sentiasa merungut bila mengurut aku ' ini orang ker kerebau..keras betul ..' Aku mengayuh basikal naik bukit turun bukit selama satu jam sehari, aku boleh berenang selama beberapa jam tanpa henti..aku masih tetap mantain 'kenangkaan' aku..!Mungkin aku akan mendapat sedikit bonos sampingan dari Program 4332 ++ Tapi..bila sampai bahagian makanan..susah betul la.. aku suka nasi..! Semalam aku pergi main ping pong, baru warm up stroke saja dah cramp! Macammana nak buat nih..

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!