Herba yang penting untuk masak -memasak.

Thursday, January 24, 2008

Mutiara

Satu lagi kegemaran aku adalah mutiara dan kulit siput. Aku sangat suka batu karang laut, penyakit batu karang aku takut..Awak semua pernah tengok mutiara kan? Kali ini aku cuma nak cakap tentang mutiara. Suatu masa dulu cuma 'mutiara asli' yang ada di dalam pasaran, sangat mahal. Hingga ke hari ini mutiara asli masih sangat mahal. Kebanyakan mutiara yang ada di pasaran sekarang adalah mutiara yang di ternak atau di buat. Dalam proses ini, bahan yang di perlukan untuk menjadi asas atau nukleus di masukkan kedalam isi tiram, bahan ini akan di balut oleh tiram dengan air lelehan tiram yang di panggil 'nacre', ini adalah kerana nukleus ini telah mengganggu kestabilan hormon tiram, macam jadi gatal lah agaknya, tiram pun balut nukleus tersebut sehingga dia tak gatal lagi. Proses ini menghasilkan mutiara.
Mikimoto seorang pengkaji dari Jepun telah berjaya mencipta teknik pembenihan tiram ini dengan memperbaiki teknik lama, lalu teknik Mikimoto ini telah di gunakan dengan meluasnya di semua pusat penternakan tiram untuk mutiara.
Aku cuma punya beberapa utas rantai atau kalung mutiara, saiz pun agak kecil.Dua utas rantai berwarna perak dan dua utas rantai berwarna 'champagne' telah aku beli di Singapore World Trade Centre pada tahun 1995, lagi tiga utas dengan warna perak Ina beli di KL.Kesemua mutiara ini adalah mutiara air tawar dari China.Baru sekarang aku menumpukan perhatian kepada mutiara yang berkualiti tinggi dari Laut Selatan.Mutiara Akoya adalah antara jenis mutiara yang paling bekualiti tinggi.
Ada ramai kenalan dan rakan yang aku perhatikan mengunakan rantai mutiara.Hampir kesemua mereka tidak tahu mutiara jenis apa yang mereka ada! Setelah melakukan banyak kesilapan baru aku benar-benar mengenali mutiara, itu pun belum cukup tinggi untuk mengajar orang lain, cukup lah untuk akau pakai sendiri.
Suka aku berkongsi dengan saudara semua akan sedikit penetahuan yang aku ada ini, di zaman internet ini lebih mudah untuk aku mendapat maklumat, jadi aku kongsi maklumat saja lah ya..!
Panduan am untuk mengenali mutiara adalah jika di gesek kan dua butir mutiara secara perlahan-lahan akan terasa agak berpasir gesekan tersebut, jika dapat di gigit dengan gigi secara lembut, juga akan terasa biji mutiara itu berpasir. Jika di jatuhkan keatas cermin atau lantai marble, mutiara tidak akan melantun-lantun.
Mutiara agak sensitif kepada minyak dan alkohol, ia akan rosak dan kehilangan sinarnya.Untuk anda yang berminat dengan mutiara, belajar sedikit dengan membaca di site yang telah di hyperlink kan untuk membantu anda mengenali mutiara.
Aku ada beberapa butir permata yang kelihatan macam mutiara asli tetapi aku rasa ianya bukan mutiara dari tiram, warna nya putih dan mempunyai 'inner glow' yang sangat terang. Penjual benda ini hanya boleh memberitahu aku setakat 'ini adalah barang dari laut' Aku cuba cari di internet gambar yang sama seperti barang yang ada tetapi tak jumpa.
Tak apa lah, tengok site hyperlink ini dan selamat membaca. Kalau ada duit lebih nak order mutiara pun boleh juga!

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!