Herba yang penting untuk masak -memasak.

Tuesday, January 22, 2008

Koleksi batu permata



Salah satu hobi aku adalah mengumpul batu permata sama ada yang mahal ataupun yang murah. Aku tak peduli sangat tentang nilai atau harga, kalau ianya berkenan dihati, mampu aku beli aku akan berusaha untuk mendapatkan nya. Kesemua batu 'precious stone' atau 'semi precious stone' yang ada pada aku di beli kerana kecantikan nya, bukan kerana keajaiban atau kuasa mistik batu tersebut. Aku hanya suka menghayati keindahan batu bukan nak minta tolong dengan batu tersebut! Minta tolong dari Allah !
Koleksi terbaru telah aku beli pada hari Jumaat lepas, 19-01-2008 kebetulan aku berkenan dengan batu yang ditawarkan, sebab lain adalah aku belum punya batu jenis itu, tetapi duit aku tak cukup pada malam itu, penjual batu kat pasar malam Bandar Sunggala tu memang aku dan Ina dah kenal lama, maklumlah pelanggan tetap! Dia tawarkan untuk aku bayar RM100 dahulu dan bakinya aku bayar bila-bila kami ada duit, tak semestinya minggu depan atau bulan depan, O.K juga tawaran nya, aku pun setujulah! Disebabkan dia pun setuju, aku tambah lagi beberapa butir batu yang lain, Ina kurang setuju dengan pembelian aku sebab katanya penjual batu manik koran kat pasar tani di Bukit Gambir lagi murah tawarannya, tetapi belanja pergi ke Bukit Gambir pada hari Jumaat tu dah boleh beli beberapa butir batu lagi! Nanti lah aku akan pergi sana pada pagi Jumaat untuk 'survey' keadaan di sana.
Batu 'Tiger eyes' dan mutiara kelas rendah ada banyak yang kami beli dari penjual borong di Jalan HangTuah KL.Kebanyakan batu yang lain kami beli dari penjual batu yang datang semasa expo jualan.Ada banyak batu permata yang di jual di 'e-bay' aku selalu juga melawat site tu.Anda juga peminat batu permata?

1.Kalimaya atau Opal dari Indonesia.

2.Tiger eyes.

3.Topaz.

4.Malachaite atau Peacock.

5.Star Ruby dari Mysore.

6.Opal dari Australia.

7.Topaz.

8.Iolite - Viking compass. Koleksi terbaru.
9. Onyx - Baiduri.

1 comment:

mak aji said...

Assalamu`alaikum Encik Ari,

Saya pun suka tengok batu yang cantik-cantik. Tapi tengok sajalah. BTW, banyaknya blog. larat ke maintain? Tanya aja (jgn marah).

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!