Herba yang penting untuk masak -memasak.

Wednesday, May 09, 2007

DHOB


Dhob adalah biawak pasir yang hidup di kawasan gurun. Kata orang boleh buat ubat menguatkan tenaga batin lelaki binatang Dhob ni.. Aku sendiri pernah membantu abang ipar aku untuk menyediakan minyak kelapa hijau untuk di masak bersama dhob.. dhob yang di bawa kepada aku tu dah kering, dia bawa dua ekor, itu beberapa tahun dulu.




Dhob ni adalah makanan untuk kebanyakan orang Arab, cara memasaknya pun sama macam buat rendang ayam..aku tak pernah makan la sebab mana nak cari Dhob yang fresh di Malaysia ni.. tidak ..boleh cuba no.!





Biawak air memang banyak di Malaysia tetapi tak ramai yang nak makan atau buat ubat tenaga batin.. kalau ada yang berhajat nak Biawak air boleh lah hubungi aku..rupa dia macam gambar kat sebelah tu.. Rakan kongsi niaga aku dulu orang panggil Mxx bewak.. rupa dia berlainan dari gambar tu. Biawak air ni makan apa saja..Mxx makan duit sahaja.. dia makan duit ..aku naik turun mahkamah jawap saman..Sekarang company 100% dia laki bini punya..aku cuma tanggung hutang dan saman, ahh..bewak tul.. Tapi tak apa..rezki pemberian Allah..tenaga batin pun pemberian Allah..kenapa tak minta dari Allah bagi power? malu ka ?..minta kat bewak tak malu pun..

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!