Herba yang penting untuk masak -memasak.

Tuesday, June 20, 2006

Aku, lawatan dan kematian

Hari Ahad..Shida ajak aku pergi market/pasar..aku kata kita gi bank dulu..duit tak cukup..sampai bank..power black out pulak..terpaksa aku gi Seremban..ini lah masalah nya gunakan khidmat bank yang tak banyak cawangan..o.k lah..hari pun dah tengah hari..sarapan belum lagi..kami brunch kat Seremban Centre point..dulu tempat tu o.k gak..sekarang macam nak K.O lak..kuat nya bau lipas kat food court tu..Shida cadangkan kami gi melawat Kak Maz di Serting..satu jam perjalanan dari Seremban..boleh..Semasa kami sampai ke rumah Kak Maz..aku dapati suasana di situ agak ganjil..macam tidak ceria..macam kemarau tempat tu..tapi air kolam ikan tu..dalam..gate dah siap terbuka..aku drive dan park bawah pokok rambutan.. pokok mangga tempat biasa aku parking dah kena tebang..jarak antara gate dengan rumah tu..100 meter..Haji Muhammad bapa kak Maz ada duduk kat kerusi malas dia di bahagian porch..Kak Maz buka pintu selepas beberapa kali di beri salam..tengah sibuk memasak di dapur..selepas bersembang sebentar..aku masih tercari cari.."mana mak ? " "..mak dah tak ada.." "dia pergi mana ..?" " mak dah meninggal..! puas dah Maz call..sms..awak tak jawap..merajuk pun ..tak kan sampai tak mau datang lagi..!" Aku tahu mak Kak Maz sakit..tapi last visit dalam bulan dua..dia semakin pulih..yang sakit semakin teruk Haji Muhammad.. "I bukan merajuk..cuma sangat sibuk..dan Hand phone tu..dah kena curi..I tak beli phone baru..kat office I baru tukar jabatan..phone pun belum pasang sampai la ni..sebab depa nak renovate balik office tu..I cuma gunakan e-mail jer..apasal you tak hantar e-mail..?" ahh..aku memang tak suka teliphone..aku cuma suka e-mail..tapi orang lain suka hand phone..!Shida marahkan aku.."beli phone baru..bukan nya mahal..!"..O.K lah..

Sebenarnya ini bukan kali pertama aku pergi menziarah dan orang yang aku cari tu dah meninggal dunia..1986 Kajang..Abang Kamal dah meninggal sebulan..aku baru sampai ,1989 Hutan Setali, Tunjang..Pakcik Mat Akhir, guru silat aku..hari ke 40 aku sampai, 2000 Seberang Chegar, Alor Setar..Cikgu Norma kawan sekolah aku di Jenan dan Kuala Pilah..meninggal tahun 1995..last jumpa tahun 1986..wedding dia.., 2001 Port Dickson..Wak Din..kenalan keluarga..aku melawat dengan Shida dan Ina..dah sebulan dia meninggal..dan yang terakhir ni mak Kak Maz..meninggal 28 April..18 Jun aku sampai..

Kat mana silap aku ni..? mungkin aku patut lebih ambil berat tentang orang lain..aku hanya selalu sibuk dengan kerja dan anak isteri aku..

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!