Herba yang penting untuk masak -memasak.

Monday, September 15, 2008

Jualan murah hari Raya.

Sale, sale, jualan murah Hari Raya..!
Sabtu 13 September 2008, aku telah menerima kunjungan seorang tetamu dari Bandar Tun Razak, Pahang. Setelah berbincang dengan agak mendalam melalui telefon, aku telah bersetuju untuk menerima kunjungannya. Dia tiba bersama keluarganya beberapa jam sebelum waktu berbuka, Ina masak nasi ayam dan beberapa juadah lain.Terkesima juga aku semasa waktu berbuka itu, penuh meja.Selalu nya hanya aku, Ina dan Nazirah jer, tak lah penuh meja tu.

Perbincangan kami dimulakan selepas waktu berbuka, ianya berjalan lancar.Ada beberapa perkara yang aku perlu buat dan sediakan pada hari esok nya. Aku tak pedulikan budak-budak yang ramai yang asyik makan berulang ulang dan berlari kesana sini, aku sendiri cuma mampu minum air jer! Dalam riuh rendah suara anak-anak, perbincangan kami pun selesai.

Ina keluarkan peti peti batu permata untuk tatapan tetamu kami.Sungguh aku tidak sangka yang dia akan jatuh hati kepada beberapa butir berlian dan Peridot!Aku yang merasa agak bersalah telah mencuba beberapa kali untuk membuka 'jalan keluar' supaya tetamu kami tidak merasa tertekan, bukan tujuan aku untuk menjual walau sebutir pun batu permata tersebut kepadanya.Dia yang sangat teruja dengan kilauan berlian yang berwarna kuning, hijau, champange, nampak nya langsung tidak berminat dengan berlian jernih atau putih! Kami terus bersembang tentang batu batu permata tersebut, Delima dari Burma, Peridot dari Pakistan, Berlian dari Afrika, Sapphire atau Nilam dari Thailand, Baiduri dari Sri Lanka dan termasuk juga berlian buatan dari Amerika. Hampir jam sebelas malam, tetamu aku telah buat keputusan untuk membeli beberapa butir batu permata tersebut.Aku tanya dia, awak ni nak beli ker nak memborong nih..?Syukur alhamdulillah , sungguh aku tak menyangka akan ada 'sale' sebesar ini hanya dalam beberapa jam bercerita.Memang aku perjelaskan hingga nyata kepada dia akan perbezaan batu berlian tiruan dengan batu yang asli. Aku juga buktikan kepadanya yang aku dapat mengecam akan sebutir 'berlian' diikat dengan gaya 'Solitaire' dijarinya pada ketika itu adalah sebenarnya Cubic Zirkonia. Dia tidak terkejut pun, memang Cubic Zirkonia yang diikat dengan emas.Untuk itu dia telah memilih sebutir berlian warna hijau kelabu bersaiz satu carat sebagai pengganti 'solitaire' yang ada! Tetapi dia tidak berhenti disitu! Untuk loket, dia telah memilih berlian hijau dengan saiz 0.2 carat sebanyak empat butir dan berlian kuning dengan saiz yang sama sebanyak empat butir, diikuti dengan sebutir Peridot bersaiz hampir tiga carat sebagai batu induk loket. Aku merasa bersyukur dia telah membuat keputusan untuk membeli dari ku, dia boleh pergi ke toko-toko yang lebih besar dan berurusan dengan mereka, dia tidak perlukan aku. Walaupun begitu aku tetap menerangkan kepadanya akan jumlah 'saving' yang dia telah lakukan apabila dibandingkan harga yang aku tawarkan dengan apa yang ada di toko-toko besar dan ternama tersebut.Dengan jumlah berat berlian sebanyak 2.6 carat, dengan kualiti yang sama, berkemungkinan besar dia akan kena bayar sebanyak RM20K hingga ke RM30K mengikut kepada dimana tempat dia membelinya! Aku juga menawarkan 'easy payment' untuknya, dia sungguh terkejut apabila aku serahkan kesemua berlian tersebut walaupun dia belum melangsaikan kesemuanya harga batu permata yang di beli. Dia akan ke Kelantan minggu ini untuk menempah perhiasan diri yang baru! Aku merasa cukup gembira dan puas hati melihat seorang pelanggan yang gembira dan berpuas hati dengan belian nya. Ahh, ini yang paling aku tak jangka kan, semalam dia hantar SMS untuk menempah lagi 20 butir berlian bersaiz 0.2 carat berwarna hijau dan kuning untuk di buat rantai tangan!

Terima kasih Puan CEO Syarikat KK, KAMI SEKELUARGA AMAT MENGHARGAI SUMBANGAN PUAN.

Maafkan aku saudara dan saudari, tujuan aku menulis post ini adalah kerana aku ingin berkongsi kegembiaraan aku kerana berjaya membuat jualan terbesar yang pertama. Aku juga sebenarnya punya rasa rendah diri dalam membuat jualan, aku sentiasa merasakan permata yang ditoko toko besar itu lebih berkualiti dan glamour, yang akan mendorong pelanggan untuk berlanggan dengan mereka. Siapa lah aku jika dibandingkan dengan mereka, walaubagaimana pun, jualan besar besaran malam Ahad lepas telah membangkitkan keyakinan aku!

Ahad, 14 September, pada akhir drama bersiri Bawang Putih Bawang Merah dari Indonesia, aku terbaca ini "Ramai orang akan menghabiskan waktu dan tenaga memikirkan tentang masalah tetapi tidak berusaha untuk menyelesaikan masalah". Terasa juga hati aku dengan tulisan tersebut. Bagaimana dengan saudara dan saudari semua, aku kini sedang berusaha untuk menyelesaikan masalah keewangan aku dan bangkit semula.Bagaimana dengan anda? Ayuh bersama lah kita berusaha!

No comments:

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!