Herba yang penting untuk masak -memasak.

Wednesday, July 09, 2008

Pelayaran ke Mayotte



Monday 7-7-2008.
Selepas urusan kemasukan Norzan ke sebuah collage di Kota Kemuning aku telah berlepas ke Sebana Cove untuk berjumpa dengan beberapa orang kenalan dan rakan yang akan berlayar ke pulau Mayotte (berhampiran Madagascar) beberapa hari lagi. Dari lebuhraya utara -selatan menghala ke arah Johor Baru, aku telah keluar kat exit Kulai, perjalanan diteruskan ke Kota Tinggi.Aku harap Ina masih ingat jalan untuk ke Desaru sebab Sebana Cove terletak berdekatan dengan Desaru.Kami tidak pernah ke pergi Sebana Cove sebelum ini. Kami sampai ke destinasi lebih kurang jam sebelas malam. Rie telah sampai pada waktu tengahari, semasa aku telifon, dia sedang makan tengahari. Rie tunggu aku kat 'Marina & Club House'. Selepas check in aku berborak sedikit dengan Rie, Philippe tuan empunya kapal layar Yok Yor sedang tidur, Za isteri Rie sedang dalam perjalanan dari KL ke Sebana dengan seorang lagi crew bernama Chris, dari Oxford, England dan di jangka akan tiba pada jam dua pagi nanti, aku balik ke bilik untuk tidur. Selesai sudah urusan hari ini.

Selasa 8-7-2008.
Pagi yang indah! 06.00 alarm dari handphone mengejutkan aku bangun. 08.30 aku call Rie yang mungkin masih lena di buai alunan lembut air lagoon kat marina Sebana Cove.Yok yor yang dicat putih kekuningan ( seperti warna susu isian pekat manis!) kelihatan sungguh istimewa. Sebuah perahu besar tradisional melayu jenis Pinis, buatan Pulau Duyong Trengganu, didalam kelompok kapal layar dan 'motor yacht' dengan reka bentuk eropah yang lebih moden, Yok Yor terserlah keindahan nya yang tersendiri. Yok Yor tidak sehebat Silolona dari segi rupa dan saiz, Si lolona adalah sebuah hotel mewah yang terapung dan Yok Yor adalah tempat tinggal atau rumah terapung keluarga Philippe. Tetapi dia sungguh istimewa di mata ku.

Rie menjemput kami ke Yok Yor, Za isteri nya yang hanya aku kenali melalui panggilan telifon di perkenalkan kepada aku dan Ina.Subhanallah rupa rupa nya aku dan Ina memang pernah mengenali Za sejak beberapa tahun dahulu! Aku berkenalan dengan Za di Pulau Perhentian pada tahun 2003, Ina mengenali Za pada tahun 2004 semasa dia mengikuti aku untuk menghadiri pameran lukisan terpanjang yang di lukis didalam air di Balai Senilukis negara. Lukisan itu telah aku lukis bersama kawan-kawan di Pulau Lang Tengah. Ini adalah sebahagian dari kempen kesedaran penjaggan batu karangan laut oleh NGO Coral Malaysia. Aku sungguh gembira dapat berjumpa semula dengan Za yang kami panggil Azizah.Aku hampir tidak mengenali dia, agak tembam, dia sedang mengandung anak pertama, dah lima bulan. Itulah sebab nya mengapa dia tidak dapat mengikut Rie dan yang lain -lain berlayar ke Mayotte.Lima atau enam minggu pelayaran tanpa henti mungkin akan memberi tekanan yang hebat keatas seorang ibu yang sedang sarat mengandung. Za kata doktor beri dia kebenaran untuk berlayar, aku tak percaya!
Kami berlima , termasuk Nazirah pergi bersarapan di sebuah pekan kecil bernama Sungai Rengit, 15 km dari Sebana. Kedai makan tu cukup bersih.Ada jual lontong, nasi lemak, roti canai, soto dan..buah durian! Nasib baik kesemua mereka cuma makan sarapan tanpa buah durian, kalau tidak..mahu mabuk satu kapal tu nanti dengan bau sendawa 'durian peram'! Kalau sarapan kat resort tu satu kepala dia kira RM35.00, kami makan kat luar, siap bungkus untuk tiga orang kawan yang tinggal kat kapal tu , baru RM38.00!

Kami berbual panjang diatas kapal selepas sarapan. Lebih tepat lagi selepas 'brunch'! Breakfast + lunch! Philip telah menjawap soalan soalan aku dengan tepat tanpa perlu berbelit belit.Nasib baik dia jenis yang jawap tepat, sebab orang Perancis ni jawapan dia selalu nya agak berbunga bunga! Kapal Yok Yor punya lima kabin, dua double, dua single dan satu master cabin. Dari master cabin yang terletak dibahagian buritan kapal, master dapat mengemudi kapal tanpa perlu keluar dari kabinnya. Ini adalah satu ciri istimewa yang aku dapati diatas kapal ini.Menurut Philip, ianya memang sengaja di buat begitu sebab selalunya dia cuma berlayar dengan isteri dan anak anak, tanggung jawab mengemudi kapal adalah terletak di bahu nya, dia tidak mahu tidur didalam kabin yang memerlukan dia menjengah keluar dari bawah dek untuk memandu, dia lebih suka memandu sambil lepak di atas dek dan sentiasa dapat memerhatikan keadaan sekeliling. Master cabin terletak diatas dek, kabin yang lain terletak dibawah dek.
Dia juga menjawap soalan aku bagaimana untuk menjana pendapatan semasa berlayar. Aku puas hati dengan jawapan yang ringkas tetapi tepat. Aku akan kongsi salah satu jawapan tersebut dengan anda semua, 'sediakan satu sumber pendapatan yang akan sentiasa menghasilkan tunai untuk anda walaupun dalam jumlah yang sederhana.Contoh nya sebuah rumah yang disewakan. Pendapatan yang sederhana tetapi konsisten adalah lebih bermakna dari pendapatan yang tidak stabil walaupun lebih besar'.

Fasa pertama pelayaran: Sebana Cove menghala ke Indonesia melintasi Selat Sunda menghala ke lautan Hindi.Di fasa ini di jangkakan enjin perlu digunakan untuk pelayaran. Layar akan dinaikkan dan dibantu oleh enjin.
Fasa kedua pelayaran: melintasi lautan Hindi dengan keratan rentas sependek mungkin. Ini bermakna pelayaran ini adalah merentasi lautan bukan nya menyusuri pantai.
Fasa ketiga: Ketibaan di benua Afrika dan Mayotte.
Jika di kira dari selat Singapura, perjalanan ke Mayotte secara keratan rentas adalah sejauh 4150 batu atau 6680 km ataupun 3600 nautical miles. Perjalanan sebenar akan menjadi lebih jauh dari jarak kiraan, bergantung kepada laluan dan tiupan angin. Philip menjangkakan perlu menggunakan 500 liter diesel untuk perjalanan ini sehingga mereka memasuki lautan Hindi, dimana tiupan monsun yang kuat akan membolehkan kapal berlayar tanpa perlu menggunakan enjin.

1 comment:

Anonymous said...

Online Casino | Welcome Bonuses From Real Casino
Casino Review for Bonuses from Real Casino | Bonuses from Real Casino Online | Welcome Bonuses from Real Casino Online | Welcome 온라인 카지노 벌금 유니 88 Bonuses from Real Casino Online | Welcome

About Me

My photo
Born in 1962, reborn in 2005. Planning to sail the world with my family..to all those exotic places..anyway since we are not that rich and we love to shares..some berth will be allocated for paying guest..welcome aboard..!